Tapahtumajärjestäjän muistilista
Alla on koottu muistilistaksi kysymyksiä, joita tapahtumajärjestäjän on tärkeä pohtia jo tapahtumaa suunnitellessa.
-
Tapahtumaa suunnitellessasi, pohdi:
- Mitä tapahtumalla halutaan saavuttaa?
- Ovatko olosuhteet tapahtuman vaatimalla tasolla vai tarvitaanko muutoksia?
- Millainen on tapahtumakonsepti?
- Miten tapahtuma erottuu muista vastaavista tapahtumista?
- Ketkä/mitkä ovat tapahtuman toteuttamiseen vaikuttavat eri tahot?
- Millaista yhteistyötä kaupungin/alueen kanssa voidaan tehdä? Miten kaupunki/alue hyötyy tapahtumasta, ja miten se voi hyödyntää tapahtumaa?
- Ketkä ovat tapahtumalle tarvittavia muita kumppanuuksia? Onko heidän sitoutumisensa ja kiinnostuksensa varmistettu?
- Mitä muita tapahtumia on suunnitteilla samaan aikaan paikkakunnalle? Ovatko ne kilpailevia?
-
Tapahtumaa suunnitellessasi, pohdi:
- Mitkä ovat tapahtuman tuomat hyödyt/riskit/vaatimukset/kriittiset pisteet?
- Onko tapahtumalle olemassa alueen ja yhteisön tuki?
- Mitä vastuita ja velvollisuuksia seuraa tapahtuman toteutumisen myötä?
- Mitkä ovat realistiset mahdollisuutenne onnistuneen tapahtuman järjestämiseksi, ja onko teillä olemassa siihen tarvittavat resurssit? Millaiset?
- Onko tapahtumaprojektin ajoitus oikea juuri nyt?
-
Tapahtumaa suunnitellessasi, pohdi:
- Kuka/mikä organisaatio hyväksyy ja allekirjoittaa sopimukset sekä ottaa laillisen vastuun tapahtuman järjestämisestä?
- Ovatko tapahtuman järjestämisen vastuut ja velvoitteet selkeästi ilmaistu sopimuksissa?
- Onko kustannusten jakautuminen eri osapuolille selkeästi kuvattu sopimuksissa?
- Kenellä on lopullinen sananvalta tapahtuman järjestelyjen suhteen?
- Ketkä ovat pääsopimuskumppanit tapahtuman kannalta? Mitkä ovat tärkeimmät perussopimukset, jotka tulee turvata?
- Mitkä muut keskeiset sopimukset vaikuttavat tapahtuman tulokseen ja onnistumiseen (olosuhteet, vakuutukset, markkinointi, sponsorit)?
- Kuka laatii ja neuvottelee sopimusluonnokset (kv. lajiliitto, järjestävä taho, kaupunki)?
- Miten ratkaistaan mahdolliset erimielisyydet?
- Kuka omistaa tapahtuman kaupalliset oikeudet (imago, logo, brändi)? Voiko järjestäjä hyödyntää näitä oikeuksia tai tehdä omia sopimuksia?
-
Tapahtumaa suunnitellessasi, pohdi:
- Mikä on aikataulu budjetin valmistelussa?
- Ovatko kaikki sopimuksiin sisällytetyt velvoitteet tiedossa ja huomioitu budjetissa?
- Ovatko budjetoidut luvut saavutettavissa? Kuinka?
- Onko päätetty selkeästi, kuka vastaa budjetista ja kuka valvoo rahavirtoja?
- Onko budjetin aikataulutus kunnossa? Millä aikataululla saadaan tuloja (avustukset, etukäteismaksut jne.), ja millä aikataululla joudutaan maksamaan erilaisia menoeriä?
- Onko tehty alusta alkaen suunnitelmat siitä, mitä tehdään, jos budjetti näyttää ylittyvän?
- Kuka tai mikä taho kattaa mahdolliset tappiot? Onko yllättäviin kuluihin tehty varauksia?
- Onko mahdollisesta voitonjaosta tehty kirjallinen sopimus eri osapuolten kesken?
- Voiko ympäristöasiat huomioimalla saavuttaa myös rahallisia säästöjä?
-
Tapahtumaa suunnitellessasi, pohdi:
- Millainen on tapahtuman kohdeyleisö?
- Minkä verran yleisöä odotetaan paikalle?
- Minkä verran osallistujia odotetaan paikalle?
-
Tapahtumaa suunnitellessasi, pohdi:
- Minkälaiset olosuhteet tapahtuma tarvitsee?
- Ovatko tarvittavat palvelut ja niiden vaatimat olosuhteet saatavilla kustannustehokkaasti?
- Onko tapahtumalla mahdollisuus parantaa itse fasiliteetteja siellä, missä niitä tarvitaan?
- Kuinka tapahtuman liikenneasiat järjestyvät?
- Voiko tapahtumasta aiheutuvaa melua vähentää tapahtuman sisäisellä sijoittelulla?
-
Tapahtumaa suunnitellessasi, pohdi:
- Mitä erityisosaamista tarvitaan tapahtuman toteuttamiseen?
- Millainen organisaatiorakenne tarvitaan? Kuinka pitkään organisaation tulee olla olemassa?
- Millainen johtamisrakenne tarvitaan tapahtuman tehokkaaseen läpivientiin?
- Kuinka eri edunsaajat ovat edustettuina organisaatiossa?
- Tarvitaanko palkattu pääsihteeri/toimitusjohtaja? Muita virkoja?
- Kuka vastaa perusorganisaation rekrytoinnista ja perehdytyksestä?
- Kuka tulee toimimaan välittäjänä palkatun, muun henkilöstön ja vapaaehtoisten välillä? Mitä korvauksia muille kuin palkatulle henkilöstölle (osa-aikaiset, vapaaehtoiset) tarjotaan?
- Kuinka valvotaan projektin henkilöstön suorituksia ja millä resursseilla?
- Mihin tapahtuman projektihenkilöstö sijoitetaan (tilat, varusteet jne.)?
- Mitä keinoja on olemassa reagoimiseen, jos asiat eivät suju suunnitellusti?
- Kuka vastaa tapahtuman elintarvike-, jäte-, melu- ja muista ympäristöasioista?
-
Tapahtumaa suunnitellessasi, pohdi:
- Onko kehitetty selkeä sisäisen ja ulkoisen viestinnän suunnitelma ja järjestelmä?
- Ovatko tavoitteet selkeät kaikille osapuolille?
- Onko yhdessä päätetty arvot ja yleisviestit, joilla järjestelyjen olennaiset asiat viestitään?
- Ketkä vastaavat yhteydenpidosta tärkeimpiin tahoihin (liittoon, seuroihin, valtioon, kuntaan/kaupunkiin) sekä muihin projektiin vaikuttaviin sidosryhmiin?
- Kenellä on vastuu viranomaisyhteydenpidosta ja koordinoinnista?
- Kenellä on vastuu mediasuhteista?
- Mitkä ovat median käytön mahdollisuudet (televisio, internet ml. sosiaalinen media, radio, printti jne.)?
- Onko olemassa riskiviestintäsuunnitelma?
- Ketkä ovat virallisia lausunnonantajia projektin suhteen?
- Kuinka paljon tapahtuman tukijat, kuten sponsorit, ovat mukana viestinnässä?
- Miten kaupunki/kunta hyödyntää näkyvyyttä viestinnän avulla tapahtumasta?
- Miten tapahtuma näkyy koko kaupungin/kunnan katukuvassa? Millaista näkyvyyttä tapahtuma tarjoaa Suomessa tai maailmalla?
- Mitä koulutusta on varauduttu antamaan tapahtuman omalle henkilöstölle/vapaaehtoisille niin sisäisen kuin ulkoisen viestinnän laadun varmistamiseksi?
-
Tapahtumaa suunnitellessasi, pohdi:
- Kuinka monta vapaaehtoista tarvitaan tapahtuman menestyksekkääseen tuottamiseen?
- Mitä erityyppisiä taitoja ja osaamisalueita eri vapaaehtoisilta tarvitaan?
- Milloin vapaaehtoisten rekrytointi aloitetaan ja mitä kanavia hyödyntäen?
- Mitä motivointitapoja on tarjolla vapaaehtoisten sitouttamiseksi?
- Mitä lakiin perustuvia velvoitteita vapaaehtoisista seuraa (esim. vakuutukset, asujen verotus yms.)?
- Missä vaiheessa projektia vapaaehtoisia tarvitaan aktiivisesti?
- Miten vapaaehtoiset koulutetaan?
- Mitä kokemuksia voidaan hyödyntää esimerkiksi ”no show” -määrien karsimiseksi?
- Mitä vapaaehtoisjoukolle voidaan tarjota tapahtuman jälkeen? Onko heidän muodostamaansa joukkoa mahdollista hyödyntää samankaltaisissa tehtävissä?
-
Tapahtumaa suunnitellessasi, pohdi:
- Mitkä ovat tärkeimmät markkinat ja kohderyhmät tapahtuman kannalta?
- Mitä uskotte tapahtumanne kaupallisesti tuottavan?
- Mikä on yleinen markkinointistrategianne?
- Onko sponsoroinnin osuus lisätuottoa tapahtumalle vaiko tapa tasapainottaa budjettia?
- Heikentäisikö/vahvistaisiko kaupallisen toimijan käyttö tapahtumanne tulevaa tulovirtaa?
- Miten tapahtuman sponsorointi vaikuttaa normaaliin sponsorointitilanteeseen?
- Mitkä ovat tapahtuman kannalta pahimmat kilpailevat tapahtumat niin sponsoreiden kuin yleisön ja osallistujien saannin osalta?
- Oletteko huomioineet kaikki median muodot?
- Mitä ja kuinka laajaa medianäkyvyyttä (tv, internet, painettu media, radio) voitte saada?
- Oletteko yhteydessä sekä kotimaiseen että kansainväliseen mediaan?
- Kuinka tapahtuman tuotteistaminen ja markkinointi onnistuu profiloinnin avulla?
-
Tapahtumaa suunnitellessasi, pohdi:
- Millainen imago tapahtumakonseptilla on, ja miten sitä on aiottu ylläpitää kaikilla tasoilla?
- Kuinka tapahtumaimagoa huolletaan ja rakennetaan aktiivisesti? Kuka vastaa tästä?
- Kuinka tapahtuma menee julkisuuteen, ja toimiiko promootio ja pr-toiminta tiiviisti tapahtuman markkinoinnin ja muun viestinnän kanssa?
- Kuinka sponsorinne auttavat tapahtuman tietoisuuden lisäämisessä?
- Oletteko valinneet tapahtumallenne oikeanlaisen keulakuvan?
- Mikä on tapahtuman ympäristöimago?
-
Tapahtumaa suunnitellessasi, pohdi:
- Tarvitaanko tapahtumapaikalle erikseen kuljetusta osallistujille/yleisölle/medialle tms.?
- Tarvitaanko tapahtumaan liittyen liikenteen poikkeusjärjestelyjä? Millaisia?
- Tarvitaanko tapahtumaa varten oma reitti/alue? Miksi?
- Miten tapahtuman aikaiset paikoitusasiat on järjestetty?
- Onko logistiikkajärjestelyille vastuuhenkilöä?
-
Tapahtumaa suunnitellessasi, pohdi:
- Oletetaanko osallistujien yöpyvän alueella? Kuinka monta yötä?
- Oletetaanko yleisön yöpyvän alueella? Kuinka monta yötä?
- Millainen majoituskapasiteetti tapahtuman osallistujille tarvitaan?
- Millainen majoituskapasiteetti tapahtuman yleisölle tarvitaan?
-
Tapahtumaa suunnitellessasi, pohdi:
- Kuka on tapahtuman turvallisuusvastaava?
- Onko tapahtumalla turvallisuussuunnitelmaa?
- Onko tapahtumalla kriisinhallintasuunnitelmaa?
- Mikä taho hoitaa tapahtuman turvallisuusjärjestelyt?
- Onko tapahtumaan osallistumassa henkilöitä, jotka tarvitsevat erityistä huomiota turvallisuuden suhteen?
-
Tapahtumaa suunnitellessasi, pohdi:
- Kuinka paljon lippuja on myytävänä?
- Mitä kautta lippuja myydään? Kuka on vastuussa lipunmyynnistä?
- Onko lippuja ennakkomyynnissä/ovimyynnissä?
- Liittyykö lipunmyyntiin jotain ehtoja?
- Onko tapahtumalla erityiskohderyhmiä/alelippuja?
- Onko tapahtumalla omaa oheismyyntiä? Minkälaista?
-
Tapahtumaa suunnitellessasi, pohdi:
- Onko tapahtumalla omia hospitality-palveluita? Millaisia? Kenelle suunnattuja?
- Onko hospitality-palveluja saatavilla koko tapahtuman ajan vai rajoitetusti?
- Kuka vastaa tapahtuman hospitality-palveluista?
- Hyödynnetäänkö hospitality-palveluissa alueen omaa osaamista?
-
Tapahtumaa suunnitellessasi, pohdi:
- Onko tapahtumajärjestäjä ollut aikaisemmin vastaavan tapahtuman järjestelyvastuussa?
- Minkälainen koulutustausta tapahtumaorganisaatiolla on?
- Kuka vastaa tapahtuman sisällöntuotannosta?
- Kuka on tapahtuman päävastuullinen tuottaja?
- Onko tapahtuman laji/lajivalikoima/sisältö tuttu ennestään?
- Minkälaiset yhteydet tapahtumajärjestäjällä on erilaisiin tapahtuman sidosryhmiin, katto-organisaatioihin, pääyhteistyökumppaneihin jne.?
-
Tapahtumaa suunnitellessasi, pohdi:
- Onko ympäristöasioiden hoitoa hyödynnetty tapahtuman markkinoinnissa ja imagossa?
- Onko tapahtumalla ympäristövastaava, joka huolehtii esim. tapahtuman elintarvike-, jätehuolto- ja meluasioista?
- Onko jätevesien käsittely hoidettu asianmukaisesti?
- Onko ympäristöasiat huomioitu tapahtuman hankinnoissa?
- Onko ruokapalveluissa tarjolla kasvis- ja lähiruokaa?
- Onko tapahtumalla jätehuoltosuunnitelma? (Yli 5 000 kävijän tapahtumille pakollinen.)
- Onko tapahtumalla ympäristösuunnitelma tai -ohjelma?
- Voidaanko tapahtumassa hyödyntää lajitteluneuvojia?
- Voidaanko tapahtumassa käyttää uudelleenkäytettäviä tai maatuvia astioita ja pakkauksia?
- Onko järjestäjäorganisaatiota ohjeistettu lajittelusta?
- Onko tapahtumaan ostettu uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä?
- Onko järjestäjäorganisaatiota ohjeistettu katkaisemaan virta tarpeettomista laitteista varsinaisen tapahtuma-ajan ulkopuolella?
- Voiko tapahtumaan saapua sujuvasti kävellen, pyöräillen tai joukkoliikenteellä?
- Onko tapahtuma-alueen ulkopuolella riittävästi pyöräpaikkoja?
- Onko joukkoliikenneyhteyksistä tiedotettu esimerkiksi tapahtuman nettisivuilla?
- Jos tapahtuma on ”herkässä” ympäristössä, niin onko tapahtuma-alueen kulkureittejä syytä merkitä?
- Onko tapahtumamateriaalit saatavilla sähköisesti?