Liikkuminen ja yhdyskuntarakenne

Joukkoliikennettä sekä jalankulun ja pyöräilyn edellytyksiä on kehitetty Kuopiossa vuosien 2023 ja 2024 aikana. Moni toimija on edistänyt vähäpäästöistä viisaasta liikkumista.

Joukkoliikenteen kehityksellä on edistetty viisasta liikkumista

  • Vuonna 2023 tehtiin päätös runkolinjojen 4, 5 ja 6 toteuttamisesta vuodesta 2026 alkaen. Runkolinjoilla pyritään nostamaan joukkoliikenteen osuutta kulkumuotojakaumassa lisäämällä vuorotarjontaa ja tiivistämällä maankäyttöä reittien varrella. Kaavoituksessa on käynnistetty vuonna 2024 runkolinjoihin liittyen täydennysrakentamisselvitys ja P4-projekti, joissa pyritään kehittämään maankäyttöä tulevien runkolinjojen varsilta ja tätä kautta tukemaan kestäviä kulkumuotoja.
  • Joukkoliikenneohjelmassa on vuonna 2024 linjattu tulevien vuosien toimenpiteet, joilla pyritään kasvattamaan joukkoliikenteen matkustajamääriä 50 % vuoteen 2035 mennessä. Tavoitteita asetettiin mm. maankäytön, vuorotarjonnan, info- ja lippujärjestelmän sekä esteettömyyden kehittämiseen.
  • Liikenteen kilpailutuksessa (linjat 4, 8, 25, 31-35) otetaan huomioon joukkoliikenneohjelman mukaisesti kaluston päästövaatimukset. Päästötön kalusto (sähkö- tai vetybusseja) on vaatimuksena, lukuun ottamatta vara-autojen osuutta, joissa sallitaan myös puhdas kalusto (biodiesel ja -kaasu). Vuoden 2026 kesästä alkaen Kuopion ja Siilinjärven kaupunkiliikenteessä tulee olemaan päästöttömiä busseja noin 30 kpl nykyistä enemmän.
  • Matkaketjuja on parannettu vuonna 2024 kehittämällä pysäkkijärjestelyitä Puijonkadulla Matkakeskuksen kohdalla sekä Niiralankadulla Savilahdentien varressa. Tämä mahdollistaa sujuvamman vaihdon paikallisliikenteen ja pitkän matkan liikenteen välillä. Matkaketjuja on parannettu myös parantamalla pyöräpysäköintimahdollisuuksia pysäkeillä.
  • Pysäkkien varustelua ja esteettömyyttä parannetaan useassa kohteessa. Pysäkki-informaatiota parannetaan uusimalla keskustan näyttöjä ja tuomalla uusia pysäkkinäyttöjä tulevien runkolinjojen reiteille.
  • Vuonna 2023 joukkoliikenteen matkustajamäärät olivat noin 8,5 miljoonaa (n. 15% enemmän kuin edeltävänä vuonna) ja 2024 tullaan todennäköisesti ylittämään 9 miljoonan matkan raja.

Toteuttaja: Kuopion kaupunki, Joukkoliikenne ja henkilökuljetukset

Jalankulun ja pyöräilyn edellytyksiä on parannettu

  • Kuopiossa parannetaan jalankulku – ja pyöräilyväyliä. Vuonna 2024 on rakennettu mm. jalankulun ja pyöräilyn erottelevaa väylästöä Niiralankadulle, Puijonkadulle ja Puijonlaaksoon.
  • Polkupyöräilyn laatukäytäväverkostoa on laajennettu, jolla on positiivisia vaikutuksia liikkumiseen.
  • Liityntäpyöräpysäköinnin lisäksi pyöräpysäköintiä kehitetään aktiivisesti erityisesti keskustassa. Kuopion kaupungin ensimmäinen pyörätalli on rakenteilla ja otetaan käyttöön loppuvuodesta 2024.
  • Kuopion seudun kestävän liikkumisen suunnitelma valmistuu vuoden 2024 loppuun mennessä. Työssä linjataan monipuolisesti kestävän liikkumisen tavoitteita ja niihin liittyviä toimenpiteitä tuleville vuosille.

Toteuttaja: Kuopion kaupunki, Kunnallistekninen suunnittelu ja Kunnossapito

Viher- ja virkistysalueiden suunnittelua on toteutettu kestävästi

  • Avoimien viheralueiden palveluohjelman laadinta on käynnistetty. Ohjelma valmistuu hyväksyttäväksi alkuvuodesta 2025.
  • Asukaskyselyjä on toteutettu esimerkiksi leikkipaikkasuunnittelun yhteydessä. Sidosryhmien kanssa on tehty maastossa yhteissuunnittelua.
  • Kuusi leikkipaikan saneeraussuunnittelua on toteutettu Leikkipaikkapalvelu-ohjelman mukaisesti sekä keskeisellä kaupunkialueella että maaseututaajamissa.
  • Vihersuunnitteluratkaisuilla on edistetty viihtyisää ja esteetöntä kävely- ja pyöräily-ympäristöä.
  • Suunnittelussa on kiinnitetty huomiota puiden varjostusvaikutukseen esimerkiksi lasten leikkipaikoilla.
  • Kaadettavia puita on kompensoitu uusilla puuistutuksilla.

Toteuttaja: Kuopion kaupunki, Viher- ja virkistysaluesuunnittelu

Esteettömyyttä on parannettu lisäämällä tietoa

  • Rakennuttajia ja rakentajia on koulutettu rakentamaan esteettömiä kulkuväyliä työmaiden väliaikaisiin kulkuteihin.

Toteuttaja: Kuopion kaupunki, Rakennuttaminen

Kehitystyötä on vahvistettu MAL-sopimuksella

  • Maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimus solmittiin vuosille 2024–2035 kaupunkiseudun kehittämiseen. Kuopion MAL-sopimusseutu saa valtiolta 10 miljoonaa euroa väyläverkon pieniin parantamishankkeisiin. Kunnat panostavat vastaavan summan.
  • Valtio sitoutuu avustamaan Kuopion seudun julkisen henkilöliikenteen palveluita vuosina 2024–2027 yhteensä 4,4 miljoonalla eurolla.

Toteuttaja: Kuopion kaupunki, Strategia ja kehittäminen

Viisaan liikkumisen edellytyksiä on parannettu kaupungin toimitiloissa

  • Hankesuunnitelmien arviointiperusteissa puurakentaminen on huomioitu 5% osuudella.
  • Puurakentamisen ohjelma -asiakirja laadittiin, jotta voidaan lisätään tietoa puurakentamisesta ja sen mahdollisuuksista eri hankkeissa.
  • Jokaisessa toimitilahankkeessa lasketaan hiilijalanjälki tarkoituksena vertailla eri ratkaisujen vaikutuksia ja lisätä ymmärrystä rakennuksen elinkaaren aikaisen hiilijalanjäljen syntymisessä.
  • Toimitilojen yhteyteen rakennetaan sähköautojen latauspisteitä. Työajoissa hyödynnetään sähkökäyttöisiä yhteiskäyttöautoja.
  • Pyöräpysäköintien infraa on parannettu rakentamalla katoksia ja lisäämällä pyöräpysäköintipaikkoja.
  • Hankesuunnittelussa huomioidaan palvelun saavutettavuus esimerkiksi julkista liikennettä hyödyntäen.

Toteuttaja: Kuopion kaupunki, Tilapalvelut

Paikallista matkailua on edistetty

  • Kansallisen kaupunkipuiston alueelle sijoittuva Vanhan Kuopion teemareitti on valmistunut. Lähimatkailun ja kotimaanmatkailun edistäminen tukee kestävää elämäntapaa ja vähentää liikkumisesta syntyviä päästöjä, kun matkailu on paikallisempaa.

Toteuttaja: Kuopion kaupunki, Strateginen maankäyttö

Moottorikelkkareittien käyttöä on tehostettu

  • Moottorikelkkareitistöjen virallistaminen tehostaa reittien käyttöä mm. vähentämällä reittikilometrien määrää.

Toteuttaja: Kuopion kaupunki, Metsät ja vesialueet

Kansalaisopisto on edistänyt asuinalueiden elinvoimaisuutta

  • Kansalaisopiston toiminta on hajautettu eri asuinalueille, myös maaseutualueille. Näin edistetään asuinalueiden viihtyisyyttä, elinvoimaisuutta ja lähipalvelujen säilymistä ja vähennetään liikennettä asuinalueiden ja päätoimipaikan välillä. Kansalaisopistolla on noin 100 toimipistettä.
  • Asuinalueilla toiminta on yhteiskäytössä olevissa tiloissa: kouluilla, kylätaloilla, yhdistysten ja seurojen tiloissa.​
  • ​Toimipaikat ovat keskeisillä paikoilla ja saavutettavissa kevytliikenteellä ja kaupunkialueella myös joukkoliikenteellä.

Toteuttaja: Kuopion kaupunki, Kansalaisopisto

Liikkumisesta syntyviä päästöjä on vähennetty Sakkylla

  • Sakkyssa on etätyöskentelymahdollisuus, joka vähentää selkeästi liikkumisen tarvetta.
  • Sakky on hankkinut auto- ja logistiikka-aloille sähkö- ja kaasukäyttöistä kalustoa, mikä vähentää liikkumisen päästöjä.
  • Kampukselle on hankittu polkupyöriä, joilla voidaan liikkua esim. työpaikkakäynneille.
  • Valtakunnallisten verkostojen kokouksiin sekä seminaarimatkoihin lähiosallistumista arvioidaan tarkkaan ja osallistutaan aina mahdollisuuksien mukaan etänä. Lähitapaamisiin ja -kokouksiin matkustetaan julkisilla kulkuvälineillä sekä kimppakyydeillä.
  • Vuonna 2023 Sakkyn henkilöstöllä oli Vilkkupyörien maksuton käyttökokeilu.

Toteuttaja: Savon koulutuskuntayhtymä / Savon ammattiopisto

Jätekukko on käyttänyt biopolttoöljyä työkoneissa

Kaikissa jätekeskuksen työkoneissa käytetään ympäristöystävällisempää biopolttoöljyä.

Toteuttaja: Jätekukko Oy

Kuopas on edistänyt pyöräilyä pyöräparkkien avulla ja vähentänyt päästöjä sähköistymisellä

  • Savilahden kampuksen uudessa asuntokohteessa tullaan panostamaan laadukkaaseen polkupyöräpysäköintiin ja -säilytykseen, huomioiden myös pyöränhuoltomahdollisuudet. Kohde itsessään sijoittuu suhteessa oppilaitoksiin ja keskustaan niin hyvin, ettei autopaikkoja ole tulossa kuin yhteensä 12 kappaletta koko kohteen 265 asunnolle.
  • Sähköisiä lukitusjärjestelmiä on otettu vuosien 2023 ja 2024 aikana käyttöön yhteensä 9 kiinteistöön. Järjestelmän avulla pystytään vähentämään turhaa liikkumista, koska esim. yhteistyökumppaneille (urakoitsijoille) voidaan antaa oikeuksia etähallintajärjestelmän kautta, eikä urakoitsijoiden täydy noutaa avaimia erikseen kohteisiin korjauksia/remontteja/huoltotöitä tehdessään
  • Kolme yhteiskäyttöautoa on otettu asukkaiden käyttöön kesän 2024 aikana, joista kaksi on täyssähköautoja ja yksi hybridipakettiauto.
  • Kuopaksen oma ajoneuvokanta on täysin sähköistetty vuonna 2023.

Toteuttaja: Kuopion Opiskelija-asunnot Oy

Yliopisto on edistänyt kestäviä liikkumistapoja ja vähäpäästöisiä ratkaisuja

  • Yliopiston matkustussääntöjen mukaisesti matkustusta ensisijaisesti vähennetään ja etenkin lentomatkustusta vältetään. Välttämätöntä matkustamista tehdään julkisilla kulkuneuvoilla, kimppakyydeillä ja maatapitkin.
  • Yliopiston tukemat työsuhdepyörät ovat olleet käytössä vuodesta 2021. Ympärivuotisen työmatkapyöräilyn edellytyksiä on kehitetty vuosittain koko 2020-luvun ajan mm. parantamalla kampusten pyöräparkkeja esimerkiksi lisäämällä pyörätelineiden runkolukitustelineitä ja rakentamalla uutta pysäköintiä sekä opiskelijoiden että henkilökunnan pyörille.
  • Uusi pyöräkatos valmistui 2023 Kuopion kampukselle vuonna 2023.
  • Yliopiston rehtorien sähköautot ovat myös muun johdon käytössä. Sähköautoille on latauspisteitä molemmilla kampuksilla.
  • Kampuskaupunkien väliseen liikennöintiin tehtiin kimppakyytipilotti keväällä 2024. Pilotissa on tarjolla kilpailutettu bussikuljetus kampusten väliseen kulkemiseen kahdesti viikossa ennakkoilmoittautumisella. Pilotista on jo saatu hyviä kokemuksia.
  • Yliopistolla suositaan julkisilla kulkuneuvoilla ja pyörällä sekä kävellen liikkumista. Parkkipaikkojen määrää autoille on vähennetty tuntuvasti vuosien varrella.

Toteuttaja: Itä-Suomen yliopisto