Kuopion Joulutori palkittiin Vuoden markkinointikampanjana – Pohjoismaiden finaali kisataan syyskuussa Tukholmassa

Kuopion Joulutori on palkittu Helsingissä torstaina 24.4.2025 Nordic Commercial Services & Spaces -organisaation (NCSC) järjestämässä Suomen Awards -kilpailussa Vuoden markkinointikampanja -sarjan voittajana.
NCSC Awards on vuosittainen kilpailu, jossa juhlitaan alan menestyneimpiä, innovatiivisimpia ja luovimpia ponnistuksia. Kuopion Joulutorin ohella Vuoden Markkinointikampanja -sarjan finaalissa kisasivat kauppakeskus Forumin ja Itiksen kampanjat.
NCSC Vuoden markkinointikampanja -sarjan tuomariston perustelut kuuluivat näin:
”Vuoden markkinointikategorian voittaja on luonut jotakin poikkeuksellista – jotakin, joka on vakiinnuttanut paikkansa kaupungin sydämessä ja jättänyt pysyvän muistijäljen. Tämä on esimerkki siitä, kuinka kansainvälisen tason toteutus ja huolellisesti rakennettu, tunnelmallinen kokemus voivat yhdistyä kaupallisesti menestyksekkääksi kokonaisuudeksi. Voittaja on elävöittänyt ydinkeskustaa, vahvistanut alueen matkailullista vetovoimaa ja lisännyt kaupungin elinvoimaisuutta. Voittaja on jättänyt positiivisen tunnejäljen, joka näkyy asukkaiden kotiseutuylpeydessä ja yhteisön voiman lisääntymisessä. Vuosittain kasvavat kävijämäärät kertovat onnistumisesta: on luotu ainutlaatuinen kokemus, joka houkuttelee yhä uusia vierailijoita. Erityisesti on nostettava esiin tapahtuman piirteet, jotka ovat tehneet siitä poikkeuksellisen: tunnelma, vaikuttavuus, osallistaminen ja yhteisöllisyys. Kauppiaat, kumppanit ja asiakkaat ovat olleet aktiivisesti mukana – ei vain osallistumassa, vaan sitoutuneina. Juuri tämä yhteinen tekeminen on nostanut tapahtuman ilmiöksi, johon ei vain osallistuta, vaan myös sitoudutaan.”
Kilpailu on alkanut kansallisilla kilpailuilla jokaisessa Pohjoismaassa, seuraavaksi kunkin maan voittajat kohtaavat Pohjoismaiden finaalissa Tukholmassa 4.9.2025. Suomen kategorioiden voittajat olivat:
- Marketing Campaign of the Year: Kuopion Joulutori,
- Commercial Player of the Year, New Brand Concept: Hello America Turku,
- Commercial Player of the Year, Retail Concept: Nanso,
- Commercial Player of the Year, Service Concept: Synsam,
- Commercial Player of the Year, Food & Beverage: Ravintola Factory,
- Commercial Space of the Year (< 25 000m2): Helsinki Airport ja
- Commercial Space of the year (> 25 000m2): Jumbo, Vantaa.
– Olemme äärimmäisen iloisia ja otettuja huomiosta ja tuomariston tunnustuksesta, jonka Kuopion Joulutori sai tässä erittäin kovatasoisessa kilpailussa. Tämä osoittaa, että olemme tehneet oikeita asioita ja suuntamme on ollut oikea. Kilpailun voittaminen toi taas uutta draivia tapahtuman suunnitteluun ja lähdemme taas koko tiimin kanssa innolla toteuttamaan Joulutoria tälle vuodelle. Tässä ei oltaisi onnistuttu ilman hyvin yhteen pelaavaa tiimiä, sekä yhteiskumppaneidemme tukea. Kiitos tästä menestyksestä kuuluu joulutorin kauppiaille ja asiakkaille sekä pitkäaikaisille tapahtumakumppaneille ja tukijoillemme Kuopion kaupungille sekä toriympäristön kauppakeskuksille Aapeli, Apaja, Vihtori, H-talo, Minna, Torikulma sekä Carlson ja Sokos, iloitsee Kuopion kaupunkikeskustan kehittämisyhdistys ry:n toiminnanjohtaja Tilla Martikainen.