Auto, linja-auto vai sähköpotkulauta – Kuopion kaupunkiseudulla käynnistyy suuri henkilöliikennetutkimus

Syksyinen päivä Saaristokadulla, jossa musta henkilöauto ja pyöräilijä.

Miten ja millä kulkuneuvoilla suomalaiset liikkuvat? Miten arjen matkat ovat muuttuneet vuosien varrella? Traficomin valtakunnallinen henkilöliikennetutkimus vastaa näihin kysymyksiin ja tarjoaa ainutlaatuista tietoa liikenteen suunnitteluun ja ennakointiin. Kuopion kaupunkiseutu on mukana tutkimuksessa ensimmäistä kertaa.

Henkilöliikennetutkimus käynnistyy huhtikuussa 2025 ja kestää maaliskuun 2026 loppuun asti. Kuopion kaupunkiseudun kunnat, Kuopio, Lapinlahti, Leppävirta, Siilinjärvi, Suonenjoki ja Tuusniemi, ovat mukana tutkimuksessa. Kyselytutkimukseen osallistuvat vastaajat pitävät päiväkirjaa yhden päivän aikana tekemistään matkoista.

Kerätty tieto auttaa ymmärtämään esimerkiksi eri ihmisryhmien liikkumistottumuksia, matkustamisen vaihtelua eri vuodenaikoina ja uusien palveluiden vaikutusta liikkumiseen Kuopion kaupunkiseudulla. Tuloksia voidaan verrata eri kaupunkiseutujen kesken sekä myös valtakunnallisesti.

Vuosikymmenten kattava tietopohja liikenteen kehittämiseen

Valtakunnallista henkilöliikennetutkimusta on tehty säännöllisesti vuodesta 1974 lähtien, noin viiden vuoden välein. Se kattaa koko maan ja kaikki kulkutavat sekä eri viikonpäivät ja vuodenajat. Pitkäjänteinen seuranta paljastaa muutokset suomalaisten liikkumisessa ja tarjoaa tärkeää tietoa muun muassa liikenteen ja maankäytön suunnitteluun, liikennejärjestelmän kehittämiseen sekä ilmastopolitiikan vaikutusten arviointiin. Pitkän aikavälin seurantatieto tarjoaa lisäksi näkymän poliittisten toimenpiteiden vaikutuksista kansalaisten arkeen. Esimerkiksi viime vuosien panostukset Kuopion seudun joukkoliikenteeseen näkyvät käyttäjämäärien kasvuna.

”Tutkimuksen kehittäminen on oleellista, jotta pystymme vastaamaan liikennejärjestelmätyön ja toimenpiteiden seurannan tietotarpeisiin. Samalla kuitenkin säilytämme pitkäjänteisen näkökulman suomalaisten liikkumistottumuksiin. Esimerkiksi etätyö yleistyi pandemian aikana, mutta kaksi kolmesta työssäkäyvästä ei edelleenkään tee etätyötä, minkä vuoksi vaikutukset liikenteeseen ovat jääneet oletettua vähäisemmiksi”, sanoo ohjausryhmää vetävä erityisasiantuntija Hanna Strömmer liikenne- ja viestintävirasto Traficomista.

Osallistuminen on nyt entistä helpompaa

Tulevassa tutkimuksessa on kiinnitetty erityistä huomiota osallistujien kokemukseen. Kyselyyn vastaaminen on tehty aiempaa sujuvammaksi palvelumuotoilun keinoin, ja erityisesti internet-lomakkeen saavutettavuutta on parannettu.

Tutkimukseen kutsutaan Manner-Suomesta kaikkiaan 30 000 henkilöä. Kutsutut saavat kotiinsa osallistumiskutsun kirjeitse ja heihin voidaan tarvittaessa olla yhteydessä myös puhelimitse. Osoitelähteenä on Digi- ja väestötietoviraston väestötietojärjestelmä ja puhelinnumeroiden osalta yleiset numeropalvelut.

Tutkimuksen toteutuksesta vastaa Traficom. Mukana tutkimushankkeessa ovat alueellisilla lisäotoksillaan myös muut suurimmat kaupunkiseudut Kuopion lisäksi: Jyväskylä, Lahti, Oulu, Tampere ja Turku sekä osa näiden seutujen ELY-keskuksista ja maakuntaliitoista. Mukana ovat myös liikenteen ja ympäristön hallinnonalojen viranomaiset, kuten liikenne- ja viestintäministeriö, ympäristöministeriö, Väylävirasto, Suomen ympäristökeskus ja Tilastokeskus.

Tutustu valtakunnalliseen henkilöliikennetutkimukseen.