Pulkonkosken ja Palonurmen koulujen lakkauttamispäätösten taustalla halu toteuttaa oppilaiden sivistyksellinen perusoikeus

Kuopion kaupunki on saanut erilaisia tieto- ja esittelypyyntöjä Pulkonkosken ja Palonurmen koulujen lakkautuksiin liittyen. Aiheesta liikkuu myös paljon virheellistä tietoa julkisuudessa. Tämän vuoksi olemme koonneet seuraavaan listaukseen materiaalia ja taustoitusta koulujen lakkauttamispäätöksille.
1. Oppilaiden siirtäminen suurempaan yksikköön tehdään, jotta opetuksen laatu ja oppilaan muu tuki on mahdollista tarjota oppilaan tarvitsemalla ja lainsäädännössä edellytetyllä tavalla. Näin pyritään varmistamaan, että oppilaiden sivistykselliset perusoikeudet toteutuvat samalla tavalla koko kaupungin alueella ja yhtäläisesti myös Pulkonkosken ja Palonurmen koulujen oppilaille.
Kaupunki opetuksen järjestäjänä ei voi huolehtia opetussuunnitelman mukaisten velvoitteiden toteutumisesta 20–26 oppilaan koulussa tai tilanteessa, jossa esimerkiksi yksi opettaja opettaa kuuden eri vuosiluokkatason opetussuunnitelmaa yhtä aikaa. Tämä ei olisi myöskään olisi lapsen edun mukainen ratkaisu. Opettajalla on jakamaton vastuu oppilaistaan, mikä olisi yksin kannettavaksi liian suuri ja vaarantaisi myös oppilaiden turvallisuuden. Suurempiin yksiköihin on helpompi saada pysyvää ja kelpoista henkilöstöä ja järjestää oppilaiden tarvitsema tuki. Oppimisen tuen lainsäädäntömuutos asettaa opetuksen järjestäjälle tähän entistä suurempia vaatimuksia.
2. Kaupunki opetuksen järjestäjänä on juridisesti vastuussa koulun henkilöstön ja oppilaiden turvallisuudesta. Esimerkiksi 1-opettajaisessa kouluissa opettaja on vastuussa kaikesta koulussa tapahtuvasta eikä hänelle voida taata tarvittavia taukoja työpäivän aikana. Kysymys on oppilasturvallisuuden lisäksi opetushenkilöstön työturvallisuuden takaamisesta ja työnantajalle kuuluvasta työsuojeluvastuusta. 1-opettajainen koulu on opettajalle merkittävä työsuojelullinen ja terveysriski myös työterveyshuollon ja työsuojelun näkökulmasta. Se sisältää huomattavan psykososiaalisen kuormitustekijän ja siihen liittyy merkittävä sairastumisriski.
3. Pulkonkosken ja Palonurmen koulujen lakkauttamisen taustalla on kaupunginvaltuuston talouden tasapainotusohjelmassa keväällä 2024 linjaamat raja-arvot: mikäli koulujen oppilasmäärät alittavat asetetut raja-arvot, käynnistetään jatkossa säännönmukaisesti lakkauttamisprosessi. Kaupunkialueen ulkopuolella olevan alakoulun tulee linjauksen mukaisesti olla vähintään 3-opettajainen.
Pulkonkosken ja Palonurmen koulut alittavat valtuuston asettaman raja-arvon koulujen koon osalta. Nykyisellään 2-opettajaiset koulut ovat liian pieniä, jotta niissä voidaan tarjota laadukasta perusopetusta ja kaupunki haluaa varmistaa, että lasten sivistykselliset perusoikeudet toteutuvat myös näiden koulujen oppilaille. Oppilasmäärän kehityksestä ja talouden tasapainotustyön linjauksista johtuen koulut ovat muuttumassa 1-opettajaiseksi ensi syyslukukaudesta.
4. Kaupungin tavoitteena on luoda elinvoimaa maaseudulle ja koota palveluita näihin keskuksiin tilanteessamme, jossa oppilasmäärät koko alueella laskevat. Tarjolla olevat palvelut tai uudet koulutkaan eivät ole riittäneet pysäyttämään tätä kansallista kehitystrendiä Kuopiossakaan. Oppilaita ehdotetaan kuljetettavaksi lakkautettavista kouluista lähellä oleviin maaseutualueen muihin kouluihin Maaningan ja Nilsiän taajamiin. Oppilaita ei olla esittämässä kuljetettavan esimerkiksi kaupungin keskustaan.
5. Kuopiolaisten lasten ja nuorten määrä on vähenemässä. Ennusteen mukaan viiden vuoden päästä peruskoulun aloittaa 961 kuopiolaista lasta eli yli 8 % nykyistä vähemmän. Lisäksi ikäluokkien kutistuminen pienentää Kuopion kaupungin saamia valtionosuuksia. Kun lasten määrä vähenee, koulutus täytyy järjestää entistä pienemmällä rahamäärällä. Lasten ja nuorten määrä ei kuitenkaan ole vähentynyt tasaisesti koko kaupungin alueella. Keskustaajaman alueella lasten määrä kasvaa.
Kaupungissa on tällä hetkellä yli 11 000 perusopetusoppilasta, ja kaupungin on tarkasteltava tilannetta kaikkien lasten kannalta. Jos koulujen määrästä aiheutuvia kiinteitä kuluja ei saada sovitettua pienenevien lapsimäärien tasolle, sopeutuspaineet kohdistuvat opetukseen erityisesti kaupungin keskustan ja lähiöiden kouluissa tavalla, joka saattaa vaarantaa heidän perusopetuksensa yhdenvertaista toteutumista. Koulu- ja oppilaskohtaiset kustannukset ovat jo ennestään pääsääntöisesti huomattavasti matalammat kaupunkialueella kuin maaseutualueilla.
Katso lisää koulu- ja yksikkökohtaisista kuluista:
- Perusopetuksen koulukohtaiset kulut 2024 ja informaatio
- Lukioiden oppilas- ja yksikkökohtaiset kulut 2024 ja informaatio
6. Kaupungin taloutta tasapainotetaan. Perusopetus ja varhaiskasvatus ovat kaupunginkäyttötaloudesta leijonanosa. Myös investoinneille asetettu katto koskettaa perusopetusta ja varhaiskasvatusta siten, että koulu- ja päiväkotikiinteistöihin tehtäviä investointeja on priorisoitava. Verkostosäästöjen lisäksi palvelutuotannosta ja palvelutasosta, palvelujen järjestämisestä sekä niiden hallinnosta ja organisoinnista on säästettävä yhteensä yli 11,5 miljoonaa euroa. Kaupunki ei voi saada talouttaan kuntoon ilman, että tasapainotus koskee myös kouluja ja päiväkoteja. Muutoksista huolimatta kaupunki tarjoaa lainmukaiset ja laadukkaat palvelut kaikille lapsille ja nuorille.
Laadukkaiden palveluiden tuottaminen vaatii myös toimintaan sopivia ja tehokkaita toimitiloja, jotka ovat samalla terveellisiä ja turvallisia. Panostuksesta huolimatta koulujen korjausvelka on kasvanut ja osa kouluista on elinkaarensa lopussa. Niiden peruskorjaus tai uusinvestointi ei ole järkevää, mikäli koulussa on vähän oppilaita, oppilasmäärä on vähenevä ja oppilaat on mahdollista kuljettaa toiseen kouluun ilman, että oppilaan koulumatka pitenee kohtuuttomasti aiemmasta. Näissä tilanteissa kaupunki luonnollisesti toimii perusopetuslain mukaisesti, eivätkä koulumatkat koskaan ole pituudeltaan lain vastaisia.
Pulkonkosken ja Palonurmen koulut ovat molemmat elinkaarensa päässä. Opetuksen jatkaminen niissä edellyttäisi peruskorjausta. Alustavan arvion mukaan peruskorjauskustannukset olisivat Palonurmen osalta 1 078 650 euroa ja Pulkonkosken osalta 1 432 800 euroa.
Pulkonkosken ja Palonurmen koulujen lakkautukset ovat kaupunginvaltuuston esityslistalla kokouksessa 24.2.2025: Kuopion kaupunginvaltuuston esityslistalla 24.2.2025