Kaupunkitekniikan blogi: Miten saamme aikaan turvallisen liikenneympäristön?

Vaikka varmasti jokainen koemme turvallisen liikenneympäristön omalla tavallamme, haluamme kaikki perille turvallisesti ilman vahinkoja tai ylimääräisiä sydämentykytyksiä. Mitä siis turvallisella liikenneympäristöllä tarkoitetaan?

Valtakunnallinen liikenneturvallisuusstrategia ja -työ tavoittelee ns. nollavisiota. Se tarkoittaa sitä, että kukaan ei kuole tai vakavasti loukkaannu liikenteessä. Tämä tavoite pitää sisällään kaikki liikennemuodot. Kun puhutaan liikenteestä ja liikenneturvallisuudesta, se usein koetaan teillä tai kaduilla tapahtuvaa liikennettä ja sen turvallisuutta koskevaksi kokonaisuudeksi. Liikennettä on kuitenkin myös maastossa, vesillä, raiteilla ja ilmassa. Tieliikenteessä on kuitenkin liikennemäärät suurimmat, joten keskityn tässä blogitekstissäni Kuopion tieliikenteen turvallisuuteen ja Kuopion alueella tapahtuneisiin onnettomuuksiin. (Rekola ym. 2022, s. 10)

Kun tarkastellaan Kuopiossa vuosien 2020–2024 välisenä aikana tapahtuneita liikenneonnettomuuksia, on Kuopion kaupungin alueella tapahtunut 13 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Kaupungin hallinnoimilla katualueilla on näistä tapahtunut 5 kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Jokainen on liikaa, sen varmasti kaikki kliseisesti allekirjoittaa. Vakavaan loukkaantumiseen johtaneiden onnettomuuksien määrä koko Kuopion alueella on 17 kpl ja kaupungin hallinnoimilla kaduilla 8 kpl. Loukkaantumiseen johtaneita onnettomuuksia on puolestaan tapahtunut 321 kpl, joista 165 onnettomuutta on tapahtunut kaupungin hallinnoimilla kaduilla. Kuolemia ja loukkaantumisia siis tapahtuu. Mitä asialle on tehtävissä? (PxWeb, n.d.)

Kuopion liikenneturvallisuustyötä ohjaa Kuopion liikenneturvallisuussuunnitelma, jonka tavoitevuodeksi on asetettu 2030. Kuopion kaupungin vastuulle listattuja toimenpiteitä siinä on yhteensä 102 kpl. Osa toimenpiteistä on Ely-keskuksen vastuulla tai kaupungin ja Ely-keskuksen yhteishankkeita. Yhteishankkeiden toteutumiseen täytyy hankkeelle olla varattuna resurssit molempien organisaatioiden budjetista. Vuonna 2023, joka oli liikenneturvallisuussuunnitelman ensimmäinen toteutusvuosi, valmistui Kuopion kaupungin vastuulla olevista liikenneturvallisuustoimenpiteistä 17 kpl. Suunnitelman ensimmäisessä kiireellisyysluokassa toimenpiteitä on yhteensä 37 kpl ja suunnitelman toteutumisen etenemistä raportoidaan kaupunkirakennelautakunnalle vuosittain. Tavoitteeseen pääsemiseksi täytyisi tahtia kiristää, mutta tällä hetkellä talouden resurssit eivät anna siihen kovin hyvää mahdollisuutta. (Kuopion kaupunki, n.d.)

Liikenneturvallisuussuunnitelman toimenpiteet ovat infrapainotteisia eli tämä tarkoittaa toimenpiteitä liikenneympäristön parantamiseksi. Nämä voivat olla kevyempiä liikenteenohjauksen parantamistoimenpiteitä, mutta toimenpidelistaus pitää sisällä myös erikokoisia rakenteellisia muutostarpeita. Isommat kohteet vaativat oman investointimäärärahan ja budjetti hyväksytään vuosittain talousarvion käsittelyn yhteydessä. Luonnollisesti nyt, kun talouden osalta elämme tarkkoja aikoja, kohteiden sisällyttäminen investointiohjelmaan vaatii tarkempaa harkintaa. Nämä ovat tärkeitä toimenpiteitä, joita haluttaisiin tehdä enemmänkin. Liikenneturvallisuus on keskiössä kaikessa katu- ja liikennesuunnittelussa.

Liikenneturvallisuustyö on paljon muutakin kuin infraa ja liikenneturvallisuussuunnitelmaan kirjattujen toimenpiteiden toteuttamista. Kuopio tekee liikenneturvallisuuden saralla laajasti yhteistyötä eri tahojen kanssa. Teemme myös liikenneturvallisuusviestintää ja kampanjointia. Kuopio on toteuttanut mm. Rauhaa teille -kampanjointia sosiaalisen median kanavissa, ja lisäksi toteutamme vuosittain heijastinpuun. Olemme aktiivisesti myös mukana liikenneturvallisuustyöryhmissä.

Liikenneturvallisuussuunnitelman toimenpiteiden lisäksi Kuopion kaupunki saa ja käsittelee vuosittain noin 130 toimenpiteeseen johtavaa palautetta asukkailta. Näistä palautteista iso osa käsittelee liikenneturvallisuutta. Yksi yleisimmistä toiveista on hidastetöyssyn rakentaminen, jolla hillitään ajoneuvojen nopeuksia. Hidastetöyssyt ovat tehokkaita hillitsemään autojen nopeutta pistemäisesti, mutta aivan kaikkialle niitä ei voida rakentaa taloudellisista ja teknisistä syistä. Liikenteen rauhoittamiseen voidaan käyttää myös muita ratkaisuja ja myös eri katuluokille sopivimmat liikenteenrauhoittamistoimet ovat erilaisia. Tonttikaduilla hidastetöyssyt ovat varsin yleisiä ja toimiva ratkaisu, mutta pääkaduilla voidaan toteuttaa vaikkapa automaattisen nopeuden valvontapiste. Kohteiden priorisointia ja sopivien toimenpiteiden valintaa varten liikennesuunnittelijat tarvitsevat aina tietoa todellisista ajonopeuksista, joita todennetaan liikennelaskurin avulla. Joskus käy niinkin, että asukkaat antavat palautetta kovista ajonopeuksista, mutta laskurin tulokset eivät anna aihetta huoleen.

Jokainen voi omilla valinnoillaan tehdä liikenneympäristöstä itselle ja läheisilleen turvallisimman. Nämä keinot ovat vieläpä ilmaisia. Huomioimalla sen, että emme ole koskaan liikenteessä yksin, sovittamalla ajonopeudet ympäristöön ja vaihtuviin olosuhteisiin sopiviksi sekä varaamalla matkaan riittävästi aikaa, teemme isoja liikenneturvallisuustekoja. Ihanan simppeliä, mutta miksi se niin usein arjessa unohtuukaan. Yhä useammassa palautteessa tai yhteydenotossa korostuu liikennesääntöjen rikkominen ja tässä asiassa sen puhtoisempia ei ole kävelijät, pyöräilijät, skuuttaajat kuin autoilijatkaan. Nyt ryhtiliike! Liikennesääntöjä on myös aika ajoin hyvä kerrata.

Tämän artikkelin otsikoksi piti tulla ”Välinpitämättömyys tappaa”. En kuitenkaan ollut tarpeeksi rohkea, vaikka sitä se tekee – liikenteessäkin. Pidetään huolta kaikista kanssaliikkujista.

Tämä blogiteksti on osa liikenneturvallisuutta käsittelevää sarjaa. Pysy siis mukana, jos haluat lukea lisää liikenteestä ja liikenneturvallisuudesta.

Lähteet:
Rekola, M., Kolinen, L., Asikainen, E., Heliste, L., Immonen, E., Starck, M., Ahokas, M., Suomento, J., & Johansson, S., (2022). Liikenneturvallisuusstrategia 2022-2026 [Sarjajulkaisu]., Liikenne- ja viestintäministeriö

Tilastokeskus PxWeb. (ei pvm.). Noudettu 2. helmikuuta 2025.

Kuopion kaupunki. (n.d.). Liikenneturvallisuus.

Hanna Väätäinen

liikenneinsinööri