Kuopion kaupunginhallituksen päätöstiedote 10.2.2025

Servica Oy:n osakassopimuksen muutos

Servica Oy:n yhtiöjärjestykseen ja osakassopimukseen on valmisteltu muutoksia. Nykyinen, voimassa oleva osakassopimus on laadittu Servican yhtiöittämisen yhteydessä vuonna 2018. Samoin yhtiöjärjestys on voimassa pääosiltaan alkuperäisessä muodossa, siihen on tehty vuosina 2020 ja 2024 toimialamuutoksia.

Perustamisen jälkeen Servican osakaspohja on laajentunut ja toimintaympäristössä on tapahtunut suuria muutoksia, merkittävimpänä hyvinvointialueuudistus. Kuopion kaupungin ja Servica Oy:n välinen konsernisuhde tulee vuoden 2025 aikana purkautumaan. Nämä muutokset ovat aiheuttaneet ja aiheuttavat tarpeen ajantasaistaa yhtiöjärjestystä ja osakassopimusta.

Muutosten keskeisimpinä tavoitteina on turvata yhtiön sidosyksikköasema huomioiden nykyinen oikeuskäytäntö. Muutoksilla vahvistetaan kaikkien osakkaiden määräysvaltaa suhteessa yhtiöön.

Muutettu yhtiöjärjestys ja uusi osakassopimus liitteineen ovat esityslistan liitteinä: Dynasty tietopalvelu : Kuopion kaupunki

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se hyväksyy Servica Oy:n muutetun osakassopimuksen ja valtuuttaa kaupunginjohtajan allekirjoittamaan muutetun osakassopimuksen.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Strategisen maankäytön ja asemakaavoituksen työohjelmat 2025 sekä kaavoituskatsaus 2025

Kuopion kaavoitus painottuu vuoden 2025 aikana kaupungin strategian mukaisesti kasvun ja elinkeinoelämän edellytysten luomiseen ja erityisesti yritystonttien monipuoliseen ja riittävään tarjontaan. Talouden tasapainotusohjelman myötä kaavoitusohjelmaa valmisteltaessa on kiinnitetty erityistä huomiota siihen, millaisia vaikutuksia hankkeilla on kaupungin talouteen.

Työohjelmissa priorisoidaan elinkeinotoiminnan edistämistä ja yritystonttien kaavoitusta. Kunnianhimoisena tavoitteena on kaavoittaa 2 vuodessa 230 hehtaarin tonttivaranto elinkeinotoiminnan tarpeisiin. Toiseksi priorisoidaan kaupungin kiinteistöjen kehittämistä niin, että kaupungin palvelutilatarpeet pystytään toteuttamaan oikea-aikaisesti ja että kaupungin taloutta rasittavat kiinteistöt saadaan tarkoituksenmukaiseen käyttöön. Kolmanneksi priorisoidaan täydennysrakentamista joukkoliikennevyöhykkeellä. Tavoitteena on luoda uusia elinkeinotoiminnan ja asuntorakentamisen mahdollisuuksia ja hyödyntää vajaakäyttöisiä alueita olemassa olevan infrastruktuurin äärellä niin, että lisärakentaminen ei edellytä kaupungilta isoja investointeja. Näiden painopisteiden ohella huolehditaan resurssien puitteissa myös muista kaupungin kehittymisen edellyttämistä ajankohtaisista kaavoitustarpeista.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se hyväksyy kaavoituskatsauksen vuodelle 2025.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Oikaisuvaatimus / Alueen varaaminen Sorsasalosta kiinteistöstä 297-22-21-12 / KIC InnoEnergy S.E

Kaupunginhallitus käsitteli 9.12.2024 § 365 KIC Innoenergy S.E:n kanssa neuvoteltua teollisuustontin varaussopimusta. Kaupunginhallitus päätti seuraavaa:

  1.      Päätti hyväksyä asialistan liitteenä olleen KIC InnoEnergy S.E:n kanssa perustettavan yhtiön lukuun tehtävän varaussopimuksen.
  2.      Päätti, että sopimukseen saadaan tehdä tarpeelliset teknisluontoiset korjaukset ja lisäykset kansliatoimenpitein.
  3.       Totesi, että päätös saadaan kuntalain 143 §:n nojalla panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Kaupunginhallituksen päätös ja sopimusluonnos on asialistan liitteenä. Kaupunginhallituksen päätöksen taustalla oli se, että KIC InnoEnergy S.E (jäljempänä ”yhtiö”) halusi varata Sorsasalosta teollisuustontin teollisen mittakaavan laitoksen suunnittelua varten. Laitoksen tarkoituksena on valmistaa uusiutuvia polttoaineita käyttämällä raaka-aineina muiden teollisten toimijoiden sivuvirtoja.

Kaupunginhallituksen päätöksen 9.12.2024 § 365 tarkoituksena oli hyväksyä tontin varaussopimus, joka sisältää ehdot varattavasta alueesta, varausajasta, varausmaksusta, muodostettavan tontin hinnoittelusta ja vuokrasopimuksen yhteydessä kaupungille annettavasta vakuudesta.

Yksityishenkilö on tehnyt kaupunginhallituksen päätöksestä 9.12.2024 § 365 oikaisuvaatimuksen, joka on asialistan liitteenä. (Dynasty tietopalvelu : Kuopion kaupunki) Oikaisuvaatimus on saapunut oikaisuvaatimuksen jättämiselle säädetyn määräajan kuluessa eli on tehty ajoissa.

  • Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan seuraavaa:
    • Poistamaan varaussopimuksen ehdosta “12. Sopimuksen siirtäminen” toinen tekstikappale (joka alkaa sanoin ”Yhtiö voi siirtää Sopimuksen”) tai rajoittamaan siirto-oikeutta oikaisuvaatimuksessa jäljempänä täsmennetyin periaattein.
    • Poistamaan maanvuokrasopimuksen 5 §:stä 2.–4. momentit, jotka käsittelevät vuokraoikeuden siirtämistä tai rajoittamaan siirto-oikeutta oikaisuvaatimuksessa jäljempänä täsmennetyin periaattein.
    • Poistamaan varaussopimuksesta ehtokohdan ”11. Salassapito” toinen tekstikappale, joka alkaa sanoin ”Ennen tähän Sopimukseen liittyvien tietojen luovuttamista kolmannelle” oikaisuvaatimuksessa jäljempänä esitetyllä tavalla.
    • Poistamaan maanvuokrasopimuksen 12 §:stä lauseet: ”Tontille jäävä puusto siirtyy korvauksetta Vuokralaisen omaisuudeksi.” ja ”Rakentamista varten tehdyn puiden poiston jälkeen Vuokralainen saa kaataa vuokra-alueelta puita ilman Vuokranantajan lupaa.”

Oikaisuvaatimuksen perusteissa mainitaan muun muassa, että kaupunginhallituksen päätös on tehty lyhytnäköisesti. Ilman vaadittuja korjauksia päätös on oikaisuvaatimuksen mukaan eräiltä riskeiltään ja vaikutuksiltaan riittämättömästi selvitetty (HL 31.1 §). Kyseisiltä osin ajattelematon tai ylioptimistinen valmistelu pettääkin kuntalaisten oikeutetut odotukset (HL 6 §) kunnan maaomaisuuden vastuullisesta hallinnoimisesta ja helposti vältettävien riskien torjunnasta.

Päätösesityksen valmistelusta todetaan kaupungin vastauksessa muun muassa seuraavaa:

”Kaupunginhallituksen päätöksessä 9.12.2024 § 365 ei ole kyse minkään päätöksen taannehtivasta muuttamisesta yksityiselle epäedulliseen suuntaan, vaan kyseessä on uuden varauspäätöksen tekeminen. Päätös ei ole HL 6 §:n tai kuntalain vastainen. KIC Innoenergy S.E:n kanssa neuvoteltu varaussopimus liitteineen perustuu voimassa olevaan lainsäädäntöön ja päätöksen on tehnyt toimivaltainen kaupungin toimielin. Myöskään asian valmistelussa ole tapahtunut mitään virhettä tai lainvastaisuutta eikä päätös miltään osin ole lainvastainen. Sopimusehdot ovat tarkat ja huolellisesti valmistellut ja vastaavat kaupungin etua. Tältä osin ei ole aihetta muuttaa kaupunginhallituksen päätöstä.”

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se hylkää kaupunginhallituksen päätöksestä 9.12.2024 § 365 (Alueen varaaminen Sorsasalosta kiinteistöstä 297-22-21-12 / KIC InnoEnergy S.E) tehdyn oikaisuvaatimuksen ja pitää 9.12.2024 tehdyn päätöksen voimassa.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Elinvoima- ja konsernipalvelujen sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan selonteko vuodelta 2024

Kaupunginhallitus arvioi vuosittain tilinpäätöksen toimintakertomuksen osana sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan toimivuutta ja kehitystarpeita Kuntalain 115 §:n ja kirjanpitolautakunnan kuntajaoston yleisohjeiden mukaisesti.

Kaupunginhallituksen selonteon valmistelemiseksi tulee palvelualueiden laatia vastaava oman toimialan riskienhallinnan ja sisäisen valvonnan tilaa sekä kehittämistarpeita koskeva arviointiselonteko.

Kun palvelualueet ovat laatineet omat selontekonsa, niin hallintopalvelussa koostetaan palvelualueiden selontekojen pohjalta kaupungin tilinpäätöksen toimintakertomukseen kaupunkitasoinen selonteko, jossa kuvataan sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämistapa sekä toteutuminen tilikaudella 2024.

Nyt käsittelyssä on elinvoima- ja konsernipalvelujen sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan selonteko, josta päättää kaupunginhallitus ja jota käytetään tilinpäätöksen toimintakertomukseen tulevan kaupunkitasoisen sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan selonteon laatimisessa.

Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan vuoden 2024 kaupunkitasoisia painopisteitä olivat:

1. Päivitetyn hankintaohjeistuksen noudattamisen seuranta ja valvonta

2. Päivitettyjen sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan ohjeiden jalkautus

3. Henkilöstön saatavuus ja sijaisketjut

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se hyväksyy elinkeino- ja konsernipalvelujen sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan selonteon vuodelta 2024.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Pulkonkosken koulun lakkauttaminen

Kaupunginhallitus on käyttänyt 3.2.2025 § 45 kuntalain 92 §:n mukaista otto-oikeuttaan kasvun ja oppimisen lautakunnan päätökseen 28.1.2025 § 8 ’Pulkonkosken koulun lakkauttaminen’.

Kaupunginvaltuusto on hyväksyessään talouden tasapainotusohjelman linjannut periaatteita palveluverkostosta ja sen kehittämisestä Kuopiossa. Tässä yhteydessä valtuusto on myös asettanut raja-arvoja koulujen kokoon liittyen. Pulkonkosken koulu alittaa nämä raja-arvot. Pulkonkosken koulu on kaupunginvaltuuston linjausten mukaisesti liian pieni yksikkö perusopetuksen laadukkaaseen järjestämiseen ja oppilaiden koulutuksellisten perusoikeuksien toteuttamiseen.

Kaupunginvaltuusto on hyväksyessään vuoden 2025 talousarvion asettanut talouden tasapainotustavoitteita myös palveluverkostoon liittyen. Kasvun ja oppimisen lautakunnan päätös on ristiriidassa valtuuston asettaman talouden tasapainotusohjelman toteuttamisen vuosikohtaisen taloudellisen tavoitteen kanssa. Se on myös ongelmallinen suhteessa lautakunnan oman toiminnan käyttösuunnitelmaan, jonka lautakunta kuitenkin hyväksyi ja jonka pohjana on valtuuston hyväksymä talousarvio em. tavoitteineen.

Esitys Pulkonkosken koulun lakkauttamiseksi on valmisteltu Kasvun ja oppimisen lautakunnassa 28.1.2025 8 §:ssä moitteettomasti, ja sen vaikutukset on arvioitu monipuolisesti sekä tarvittavassa laajuudessa. Osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet on turvattu. Syyt, joiden takia asioiden käsittely palautettiin uudelleen valmisteluun syksyllä, ovat nyt poistuneet. Asian käsittelyn viivästyttäminen ei ole lasten edun mukaista.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se esittää kaupunginvaltuustolle, että Pulkonkosken koulu lakkautetaan 1.8.2025 alkaen.

Keskustelun kuluessa jäsen Vesa Linnanmäki teki Saara Karkulahden kannattamana muutosehdotuksen: Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että Pulkonkosken 1 – 6 luokkien koulu lakkautetaan 1.8.2026 alkaen. Kaupungin palveluverkkoselvityksen yhteydessä valmistellaan varhaiskasvatuspalveluiden järjestäminen Länsi-Maaningan ja Hirvilahden alueella sekä selvitetään mahdollisuus 0 – 2 luokkien eli ns. pienten lasten yksikössä Pulkonkoskella.

Äänestys:

JAA: kaupunginjohtajan pohjaesitys: Ari Koskinen, Tiina Kaartinen, Björn Cederberg, Miia Eskelinen-Fingerroos, Kaisa Kantele, Jaakko Kosunen, Pekka Niiranen

EI: Muutosehdotus, Vesa Linnanmäki, Saara Karkulahti, Eeva Grönstrand, Aleksi Eskelinen

Äänestyksessä annettiin 7 JAA-ääntä ja 4 EI-ääntä, joten kaupunginjohtajan tekemä päätösesitys on hyväksytty.

Kaupunginhallitus hyväksyi pohjaesityksen.

Eeva Grönstrand jätti eriävän mielipiteen päätöksestä.

Palonurmen koulun lakkauttaminen

Kaupunginhallitus on käyttänyt 3.2.2025 § 45 kuntalain 92 §:n mukaista otto-oikeuttaan kasvun ja oppimisen lautakunnan päätökseen 28.1.2025 § 9 ’Palonurmen koulun lakkauttaminen’.

Kaupunginvaltuusto on hyväksyessään talouden tasapainotusohjelman linjannut periaatteita palveluverkostosta ja sen kehittämisestä Kuopiossa. Tässä yhteydessä valtuusto on myös asettanut raja-arvoja koulujen kokoon liittyen. Palonurmen koulu alittaa nämä raja-arvot. Palonurmen koulu on kaupunginvaltuuston linjausten mukaisesti liian pieni yksikkö perusopetuksen laadukkaaseen järjestämiseen ja oppilaiden koulutuksellisten perusoikeuksien toteuttamiseen.

Kaupunginvaltuusto on hyväksyessään vuoden 2025 talousarvion asettanut talouden tasapainotustavoitteita myös palveluverkostoon liittyen. Kasvun ja oppimisen lautakunnan päätös on ristiriidassa valtuuston asettaman talouden tasapainotusohjelman toteuttamisen vuosikohtaisen taloudellisen tavoitteen kanssa. Se on myös ongelmallinen suhteessa lautakunnan oman toiminnan käyttösuunnitelmaan, jonka lautakunta kuitenkin hyväksyi ja jonka pohjana on valtuuston hyväksymä talousarvio em. tavoitteineen.

Esitys Palonurmen koulun lakkauttamiseksi on valmisteltu Kasvun ja oppimisen lautakunnassa 28.1.2025 8 §:ssä moitteettomasti, ja sen vaikutukset on arvioitu monipuolisesti sekä tarvittavassa laajuudessa. Osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet on turvattu. Syyt, joiden takia asioiden käsittely palautettiin uudelleen valmisteluun syksyllä, ovat nyt poistuneet. Asian käsittelyn viivästyttäminen ei ole lasten edun mukaista.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se esittää kaupunginvaltuustolle, että Palonurmen koulu lakkautetaan 1.8.2025 alkaen.

Keskustelun kuluessa jäsen Vesa Linnanmäki teki Saara Karkulahden kannattamana muutosehdotuksen: Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että Palonurmen 1-6 luokkien koulu lakkautetaan 1.8.2026 alkaen. Kaupungin palveluverkkoselvityksen yhteydessä valmistellaan varhaiskasvatuspalveluiden järjestäminen Palonurmen alueella sekä selvitetään mahdollisuus 0-2 luokkien eli ns. pienten lasten yksiköstä Palonurmessa.

Äänestys:

JAA: kaupunginjohtajan pohjaesitys: Ari Koskinen, Tiina Kaartinen, Björn Cederberg, Miia Eskelinen-Fingerroos, Kaisa Kantele, Jaakko Kosunen, Pekka Niiranen

EI: Muutosehdotus, Vesa Linnanmäki, Saara Karkulahti, Eeva Grönstrand, Aleksi Eskelinen

Äänestyksessä annettiin 7 JAA-ääntä ja 4 EI-ääntä, joten kaupunginjohtajan tekemä päätösesitys on hyväksytty.

Kaupunginhallitus hyväksyi pohjaesityksen.

Koko esityslista liitteineen: Dynasty tietopalvelu : Kuopion kaupunki