Kuopion kaupunginhallituksen päätöstiedote 3.2.2025
Ennakkotietoa vuoden 2024 tilinpäätöksestä
Vuoden 2024 alkuperäinen talousarvio laadittiin -20,5 milj. euroa alijäämäiseksi. Kaupunginhallitus on talousarviovuoden aikana saanut säännöllisesti palvelualueita koskevan toimintakate-ennusteen sekä ennusteen koko kaupungin alijäämästä, rahoitusasemasta ja investointitilanteesta. Kaupungin talouteen vaikuttavia määrärahamuutoksia tehtiin vuoden aikana kaupunginvaltuustossa kesä- ja joulukuussa. Kaupunginhallitus käynnisti lisäksi kesäkuussa vuoden 2024 talouden vakauttamistoimet, kun koko vuoden talousennuste osoitti tilanteen erittäin huolestuttavaksi.
Edellisen kerran kaupunginhallitus käsitteli talousennustetta 27.11.2024 kokouksessaan. Tuolloin alijäämää vuodelta 2024 arvioitiin syntyvän -18,6 milj. euroa.
Kaupungin tilinpäätöksen valmistelu on edennyt siihen vaiheeseen, että päättyneen tilikauden tulos- ja rahoitustilanteesta on käytettävissä ennakkotiedot. Keskeiset luvut on tiedotettu henkilöstölle, päättäjille ja julkisuuteen. Nyt käsiteltävien ennakkotietojen pohjalta voidaan todeta, että alijäämä on muodostumassa huomattavasti syksyllä ennakoitua pienemmäksi. Alijäämää arvioidaan kertyvän -5,1 milj. euroa.
Tilinpäätöksen valmistelu jatkuu helmi- ja maaliskuussa. Kaupunginhallitus käsittelee ja allekirjoittaa tilinpäätöksen 31.3.2025.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se merkitsee tiedoksi ennakkotiedon vuoden 2024 tilinpäätöksestä.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
Elinvoima- ja konsernipalvelujen, yleishallinnon, Tilapalvelujen ja Kuopion työllisyysalueen käyttösuunnitelma vuodelle 2025
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 16.12.2024 vuoden 2025 talousarvion sekä toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2025–2028. Hallintosäännön 17 §:n mukaan kaupunginhallitus johtaa elinvoima- ja konsernipalvelujen palvelualuetta, joten kaupunginhallitus päättää sen käyttösuunnitelman hyväksymisestä.
Käyttösuunnitelmaa laadittaessa on tehty muutoksia talousarvion toimintatuloihin ja -menoihin. Yrityspalvelun toimintatulot ja -menot lisääntyivät 155 000 eurolla, toimintakatteen säilyessä ennallaan. Muutoksen aiheuttaa KYVYKÄS – Pk-yritysten ja yritysneuvonnan uudistuminen ja jatkuvuus Pohjois-Savossa -hanke. Yrityspalvelun muutos on vaikuttanut myös käyttösuunnitelman henkilöstösuunnitelman tarkentumiseen. Vastuualueista myös työllisyyspalvelun henkilöstösuunnitelma on tarkentunut.
Yleishallinnon käyttösuunnitelmassa esitetään eräiden määrärahavarausten tarkemmat käyttökohteet, lisäksi on määritelty kustannuspaikoittain määrärahojen laskujen hyväksyjät. Hankkeiden takia yleishallinnon henkilöstösuunnitelma on tarkentunut. Yleishallinnon tapahtumatuen käyttötarkoitus laajennetaan koskemaan myös tuotantotukia.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se hyväksyy elinvoima- ja konsernipalvelujen, yleishallinnon, Tilapalvelujen ja Kuopion työllisyysalueen käyttösuunnitelman sekä kaupunginhallitukseen nähden sitovat erät vuodelle 2025.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
Palvelualueiden käyttösuunnitelmat 2025
Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 16.12.2024 vuoden 2025 talousarvion sekä toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2025– 2028.
Käyttösuunnitelmissa on jaettu valtuuston talousarviossa päättämät palvelualuekohtaiset määrärahat ja tuloarviot vastuualueittain ja asetettu tavoitteet. Lautakunnat ovat hyväksyneet palvelualueiden vastuualuekohtaisesti laatimat käyttösuunnitelmat ja kaupungin strategisten tavoitteiden toteuttamista osaltaan tukevat osatavoitteet.
Valtuuston hyväksymät investointimäärärahat on kohdennettu investoinneille tai hankekokonaisuuksille.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että merkitsee käyttösuunnitelmat tiedoksi.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
Vuoden 2025 valtionosuudet ja kotikuntakorvaus
Valtiovarainministeriö on 19.12.2024 tehnyt päätöksen kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta ja veroperustemuutoksista johtuvien verotulomenetysten korvauksesta vuonna 2025. Opetus- ja kulttuuriministeriö on 19.12.2024 tehnyt päätöksen opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetussa laissa ja vapaasta sivistystyöstä annetussa laissa tarkoitetuista valtionosuuksista vuodelle 2025.
Kaupungille on päätöksien perusteella myönnetty valtionosuuksia yhteensä 46,6 miljoonaa euroa seuraavasti:
Kunnan peruspalvelujen valtionosuutta myönnettiin Kuopion kaupungille 30,5 miljoonaa euroa, johon sisältyy verotuloihin perustuvaa valtionosuuden tasausta 24,3 miljoonaa euroa.
Veroperustemuutoksista johtuvien verotulomenetysten korvausta myönnettiin 12,2 miljoonaa euroa.
Opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuutta myönnettiin 3,8 miljoonaa euroa.
Hyvinvointialueiden rahoitukseen liittyvät lopulliset laskelmat erilaisten korjausten ja oikaisuvaatimusten vaikutusten jälkeen valmistuivat kesäkuussa 2024. Jälkikäteistarkistuksen vaikutuksia tasattiin vuodelle 2024, mutta kompensaation vaikutus peritään kunnilta takaisin vuosina 2025-2027. Kokonaisuutena nk. sote-erät vähentävät Kuopion kaupungin valtionosuutta -20,6 miljoonaa euroa vuonna 2025.
Opetus- ja kulttuuriministeriö ei anna kuntiin ennakkotietoa tulevan vuoden valtionosuuksien määrästä, toisin kuin valtiovarainministeriö. Vuoden 2025 valtionosuuksien kasvua selittävät pääasiassa annetun perusopetuksen valmistavan opetuksen määrän lisäys, lukio-opetuksen oppilasmäärän kasvu ja yksikköhintoihin tehdyt korotukset. Päätöksiä tarkasteltaessa on huomioitava, että valtionosuuslaskelmat eivät ole lopullisia ennen kuin opetus- ja kulttuuriministeriö tarkistaa vuoden 2025 valtionosuutta varainhoitovuoden keskimääräisten oppilasmäärien mukaiseksi vuoden 2025 loppuun mennessä.
Valtionosuuksiin liittyvät päätökset ovat valtionosuuslainsäädännön mukaisia ja ei ole ilmennyt seikkoja, joiden vuoksi niihin olisi syytä hakea oikaisua.Opetus- ja kulttuuriministeriö on päättänyt 28.10.2024 vuodelle 2025 esittävän taiteen (teatteri-, tanssi- ja sirkustaide) toimintayksiköiden henkilötyövuodet ja yksikköhinnat. Hyvinvoinnin edistämisen lautakunta on käsitellyt tämän kokouksessaan 29.1.2025 ja hakee oikaisua päätökseen.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se:
a. merkitsee tiedoksi vuotta 2025 koskevan
1. päätöksen kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta ja veroperustemuutoksista johtuvien veromenetysten korvauksista
2. päätöksen kuntien kotikuntakorvauksen perusosasta ja
3. valtionosuuksien maksatuserittelyn
b. ja päättää, että päätöksiin ei haeta oikaisua.
c. Lisäksi kaupunginhallitus toteaa, että hyvinvoinnin edistämisen lautakunta on päättänyt hakea oikaisua Kuopion kaupunkia koskevaan opetus- ja kulttuuriministeriön päätökseen esittävän taiteen (teatteri-, tanssi- ja sirkustaide) toimintayksiköiden henkilötyövuodet ja yksikköhinnat vuonna 2025.
d. Muilta osin kaupunginhallitus merkitsee opetus- ja kulttuuriministeriön valtionosuuspäätöksen tiedoksi ja päättää, että päätökseen ei haeta oikaisua.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
Asemakaavan muutosehdotus / Kuopion keskusseurakuntatalo, Multimäki
Asemakaavan muutoksen tarkoituksen on mahdollistaa kiinteistön 297-4-6-1 käyttötarkoituksen muutos ja uudisrakentaminen. Ehdotus on ollut nähtävillä ja siitä on saatu 2 lausuntoa ja 1 muistutus. Tarkistettuun ehdotukseen on tehty vähäisiä selostukseen kohdistuvia kulttuuriympäristöarvoja sekä ilmastovaikutuksia koskevia täsmennyksiä. Kaavakarttaan ei ole tehty muutoksia. Muutokset eivät ole olennaisia, joten kaavaehdotusta ei tarvitse asettaa uudelleen nähtäville.
Kaava-alue Suunnittelualue sijaitsee Multimäen kaupunginosassa Kuopion ruutukaavakeskustasta. Suunnittelualue käsittää tontin 297-4-6-1 rajautuen lännessä Käsityökatuun, pohjoisessa Suokatuun, idässä Vuorikatuun ja etelässä kiinteistöön 297-4-6-5 (osoite Vuorikatu 36).
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se hyväksyy ja esittää edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi asemakaavan muutosehdotuksen.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
Tonttia 297-4-6-1 koskeva maankäyttösopimus / Kuopion evankelis-luterilainen seurakuntayhtymä
Kuopion evankelis-luterilaisen seurakuntayhtymän edustajien kanssa on neuvoteltu tonttia 297-4-6-1 koskeva maankäyttösopimus. Neuvottelutuloksen mukaan maanomistaja maksaa kaupungille yhdyskuntarakentamisen kustannusten korvauksena 547 000 euroa.
Kuopion evankelis-luterilainen seurakuntayhtymä (jäljempänä selostustekstissä myös “maanomistaja”) omistaa tontin 297-4-6-1, jolla sijaitsee seurakuntayhtymän omistama keskusseurakuntatalo. Kaupunki on laatinut tonttia koskevan asemakaavan muutosehdotuksen n:o 847, joka on ollut julkisesti nähtävillä 9.10.2024–8.11.2024.
Tontti on asemakaavan muutosehdotuksessa osoitettu asuin-, liike-, toimisto- ja palveluasumisrakennusten korttelialueeksi. Asemakaavan muutosehdotus mahdollistaisi asuin-, liike-, toimisto- ja palveluasumisrakennusten rakentamisen tontille. Asemakaavan muutosehdotuksen mukaan tontin rakennusoikeus kasvaisi voimassa olevan asemakaavan mukaisesta 4 600 k-m²:stä asemakaavaehdotuksen mukaiseen 7 650 k-m²:iin.
Maanomistaja saa asemakaavan muutoksesta aiheutuvasta käyttötarkoituksen muutoksesta ja rakennusoikeuden lisäyksestä maankäyttö- ja rakennuslain 91 a §:n 1 momentissa tarkoitettua merkittävää hyötyä. Maanomistaja on siten maankäyttö- ja rakennuslain mukaan velvollinen osallistumaan kaupungille yhdyskuntarakentamisesta aiheutuviin kustannuksiin.
Kaupunginhallitukselle esitetään päätettäväksi seuraavaa:
Kuopion evankelis-luterilaisen seurakuntayhtymän kanssa tehdään tonttia 297-4-6-1 koskeva esityslistan liitteenä jaettavan luonnoksen mukainen maankäyttösopimus.
Sopimusluonnokseen saadaan tehdä teknisluontoisia tarkistuksia tai korjauksia kansliatoimenpitein ennen päätöksen täytäntöönpanoa.
Kiinteistöjohtaja valtuutetaan allekirjoittamaan maankäyttösopimus.
Kuntalain 143 §:n nojalla tämä päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
Kuntalaisaloitteet vuodelta 2024
Kaupunginhallituksen on vuosittain maaliskuun loppuun mennessä esitettävä valtuustolle luettelo sen toimivaltaan kuuluvista aloitteista ja niiden perusteella suoritetuista toimenpiteistä. Valtuusto voi samalla päättää, mitkä aloitteista on loppuun käsitelty.
Muun toimielimen kuin valtuuston toimivaltaan kuuluvista aloitteista on annettava tieto toimielimelle niiden päättämällä tavalla. Toimielin voi samalla päättää, mitkä aloitteista ovat loppuun käsiteltyjä.”
Kaupunginvaltuuston toimivaltaan kuuluvista asioista ei jätetty kuntalaisaloitteita vuonna 2024. Muiden toimielimien toimivaltaan kuuluvista asioista jätettiin 24 kuntalaisaloitetta vuonna 2024.
Esityslistan liitteenä jaetaan listaus vuonna 2024 tehdyistä muiden toimielimen päätösvaltaan kuuluvista kuntalaisaloitteista.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto merkitsee tiedoksi kuntalaisaloitteet ja niiden johdosta suoritetut toimenpiteet vuodelta 2024.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
Valtuustoaloitteet vuodelta 2024
Vuonna 2024 jätettiin 9 valtuustoaloitetta, joista vuoden loppuun mennessä oli käsittelemättä 5 aloitetta.
Seuraavat aloitteet on käsitelty loppuun:
Risto Pirisen ja 16 muun valtuutetun valtuustoaloite 19.2.2024 ” Puijon merkkikiven entisöinti ja siirtäminen Puijolle lähtevän autotien risteysalueelle” on käsitelty kaupunginvaltuustossa 23.9.2024. Asianro 1622/2024.
Vihreän valtuustoryhmän ja muiden valtuutettujen (yhteensä 17 allekirjoittajaa) valtuustoaloite 25.3.2024 ” Kasvatus- ja koulutuspoliittisen ohjelman päivitys” on käsitelty kaupunginvaltuustossa 23.9.2024. Asianro 2725/2024.
Vasemmistoliiton valtuustoryhmän ja muiden valtuutettujen (yhteensä 15 allekirjoittajaa) valtuustoaloite 25.3.2024 ” Puistoruokailu lapsille ja nuorille koulujen kesäloma-aikaa” on käsitelty kaupunginvaltuustossa 23.9.2024. Asianro 2729/2024.
Sami Kumpulaisen ja 14 muun valtuutetun valtuustoaloite 25.3.2024 ”Tekstiilipantin käyttöönoton kokeilusta tekstiilikierrätyksen edistämiseksi”on käsitelty kaupunginvaltuustossa 10.6.2024. Asianro 2724/2024.
Seuraavat aloitteet ovat käsiteltävinä:
Tuula Savolaisen ja Vesa Linnanmäen sekä 20 muun valtuutetun valtuustoaloite 28.10.2024 ” Perhepäivähoidon vetovoimaisuuden ja harvaan asutun maaseudun hoitopaikkavaihtoehtojen lisäämiseksi Kuopiossa”. Aloite on käsitelty kaupunginhallituksessa 20.1.2025 ja on käsiteltävänä kaupunginvaltuustossa 24.2.2025. Asianro 7442/2024.
Karoliina Partasen ja Marko Kilven sekä 17 muun valtuutetun valtuustoaloite 28.10.2024 ” Matkailustrategian laatiminen Kuopion kaupungille” on käsitelty kaupunginhallituksessa 13.1.2025 ja on käsiteltävänä kaupunginvaltuustossa 24.2.2025. Asianro 7514/2024.
Kaisa Kanteleen, Adam Al-Sawadin ja Tanja Airaksisen sekä 11 muun valtuutetun valtuustoaloite 28.10.2024 ” Eläinperäisten tuotteiden kulutuksen puolittamiseksi vuoteen 2030” on valmisteltavana talous- ja omistajaohjauksessa. Asianro 7522/2024.
Saara Karkulahden ja 19 muun valtuutetun valtuustoaloite 18.11.2024 ” Koulumummo- ja kouluvaaritoiminnan käyttöönotosta Kuopiossa” on valmisteltavana kasvun ja oppimisen palvelualueella. Asianro 7975/2024.
Tuula Savolaisen ja Maigi Kuutsan sekä 40 muun valtuutetun valtuustoaloite 16.12.2024 ” Digitaalisten palveluiden kehittäminen talvipyöräilyn sujuvoittamiseksi Kuopiossa” on valmisteltavana kaupunkiympäristön palvelualueella. Asianro 8544/2024.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto merkitsee tiedoksi valtuustoaloitteet vuodelta 2024.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
Tiedonannot
Pulkonkosken ja Palonurmen koulujen lakkauttamiset otto-oikeudella kaupunginhallituksen käsiteltäväksi 10.2.2025
Kuopion kaupungin kasvun ja oppimisen lautakunta käsitteli kokouksessaan 28.1.2025 Pulkonkosken ja Palonurmen koulujen lakkauttamisia. Lautakunta päätti päätösesityksestä poiketen pysäyttää koulujen lakkautusprosessit ja liittää koulujen jatkopohdinnat osaksi meneillään olevaa palveluverkostoselvitystä.
Otto-oikeuden käytön perusteet:
Kuntalain (410/2015) 39 §:n mukaan kaupunginhallitus vastaa valtuuston päätösten valmistelusta, täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta. Kuntalain 92 §:n mukaan kunnanhallitus, kunnanhallituksen puheenjohtaja, kunnanjohtaja ja hallintosäännössä määrätty kunnan viranhaltija voivat ottaa kunnanhallituksen käsiteltäväksi asian, joka on tämän lain nojalla siirretty kunnanhallituksen alaisen viranomaisen tai kunnanhallituksen jaoston toimivaltaan ja jossa asianomainen viranomainen on tehnyt päätöksen. Kuopion kaupungin hallintosäännön 40 §:n mukaan asian ottamisesta kaupunginhallituksen käsiteltäväksi voi päättää kaupunginhallitus, kaupunginhallituksen puheenjohtaja ja kaupunginjohtaja kukin erikseen.
Kaupunginvaltuusto edellytti talouden tasapainotusohjelmassa kaupungin palveluverkoston tarkastelua. Palveluverkostoselvitys etenee ja on tulossa päätökseensä kuluvan kevään aikana. Palveluverkostoselvitys koskee kuitenkin vain valtuuston asettamat raja-arvot ylittäviä kouluja. Selvityksen piirin eivät kuulu sellaiset koulut, jotka eivät valtuuston linjausten perusteella enää kuuluisi perusopetuksen palveluverkostoon Kuopiossa. Valtuuston päätös velvoittaa ryhtymään toimenpiteisiin valtuuston linjausten toteutumiseksi. Sekä Palonurmen että Pulkonkosken koulut ovat molemmat muuttumassa 1-opettajaisiksi elokuusta 2025 alkaen, joten kasvun ja oppimisen lautakunnan päätös on ilmeisen ongelmallinen valtuuston tekemään linjaukseen palveluverkoston periaatteista nähden.
Kaupunginvaltuusto on hyväksyessään vuoden 2025 talousarvion asettanut talouden tasapainotustavoitteita myös palveluverkostoon liittyen. Kasvun ja oppimisen lautakunnan päätös on ristiriidassa valtuuston asettaman talouden tasapainotusohjelman toteuttamisen vuosikohtaisen taloudellisen tavoitteen kanssa. Se on myös ongelmallinen suhteessa lautakunnan oman toiminnan käyttösuunnitelmaan, jonka lautakunta kuitenkin hyväksyi ja jonka pohjana on valtuuston hyväksymä talousarvio em. tavoitteineen.
Keskustelun kuluessa kaupunginhallituksen jäsen Miia Eskelinen-Fingerroos esitti, että kaupunginhallitus käyttää otto-oikeutta kasvun ja oppimisen lautakunnan 28.1.2025 päätöksiin 8 (Pulkonkosken koulun lakkauttaminen) ja 9 (Palonurmen koulun lakkauttaminen). Kaupunginhallituksen jäsenet Kaisa Kantele ja Pekka Niiranen kannattivat Eskelinen-Fingerroosin ehdotusta.
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Aleksi Eskelinen totesi, että on tehty kannatettu esitys, joten asiasta on äänestettävä. Äänestys suoritettiin nimenhuutoäänestyksenä.
Suoritetussa äänestyksessä annettiin 9 ‘JAA’ -ääntä (Aleksi Eskelinen, Ari Koskinen, Björn Cederberg, Miia Eskelinen-Fingerroos, Kaisa Kantele, Jaakko Kosunen, Vesa Linnanmäki, Saara Karkulahti ja Pekka Niiranen), 1 ‘EI’ -ääni (Minna Reijonen).
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja totesi kaupunginhallituksen kaupunginhallituksen jäsen Miia Eskelinen-Fingerroosin esityksen tulleen kokouksen päätökseksi.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
Lisätietoja: www.kuopio.fi/2025/02/03/pulkonkosken-ja-palonurmen-koulujen-lakkauttaminen-otto-oikeudella-kaupunginhallituksen-kasiteltavaksi/
—
Kaupunginhallituksen kokouslista liitteineen on luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa: Dynasty tietopalvelu : Kuopion kaupunki
—