Viestinnällä ja markkinoinnilla vaikuttavuutta – Kuopion kaupungin markkinointi ja viestintä 2025
Vuoden vaihtuessa Kuopion kaupunki siirtyi viettämään juhlavuottaan uudistumisen ja elinvoiman kasvattamisen merkeissä. Kuntatalouden ja alueen vaikeasta toimintaympäristöstä huolimatta Kuopio on kyennyt kasvamaan ja kehittymään suotuisasti. Tulevana kautena uudistetaan kaupunkistrategia, kehitetään johtamisjärjestelmää vastaamaan uuden ajan vaateisiin, jatketaan kaupungin tasapainotusohjelman toimeenpanoa ja juhlistetaan yhdessä kaupungin 250-vuotista taivalta.
Strategian ja johtamisen paras kaveri
Vuodesta 2011 on kaupungin markkinointia ja viestintää kehitetty entistä vaikuttavammaksi vastaamaan ajan haasteisiin ja kaupungin strategisiin tavoitteisiin. Meillä on kolme päätavoitetta alkaneelle vuodelle. Ensimmäinen on Kuopion saattaminen ihmisten tietoisuuteen potentiaaliseksi ja halutuksi vaihtoehdoksi, kun asumis- tai opiskelupaikkakunta on pohdinnassa. Toinen on kuntalaisten hyvinvoinnin tukeminen ja asukkaiden pitovoiman vahvistaminen. Kolmantena tavoitteena kaupunkiorganisaation sisäisen viestinnän tukeminen ja tätä kautta myös organisaatiokulttuurin vahvistaminen.
Ensimmäistä tavoitetta mitataan usein imagosta, vetovoimasta ja kasvusta kertovilla mittareilla. Käytännössä seuraamme tutkitulla tiedolla olemmeko onnistuneet edesauttamaan kaupungin kasvua ja varmistamaan verotulojen positiivisen kehittymisen. Jo useamman vuoden trendi on ollut oikea. Tasaisen ja kestävän kasvun suunta on hyvä. Viimeisimmätkin tutkimustulokset kertovat hyvää: vuoden 2024 aikana saatu ennätyksellinen nettomuuttovoitto on ollut liki 1800 asukasta. Lokakuun lopun 2024 tilaston mukaan Kuopio on kaupunkien kokonaisnettomuutossa peräti kuudes. Edelleen Kuopion asema Suomen toiseksi vetovoimaisimpana kaupunkina Vetovoima & maine- tutkimuksessa kertoo niistä sisällöllisistä tekijöistä, jotka tekevät kaupungistamme kiinnostavan. Vahvuuksiamme ovat mm. yhteisöllisyys, luonnonläheisyys, vapaa-ajan ja asumisen mahdollisuudet – ja ehdottomasti näiden rinnalla asukkaiden opiskelun, työn ja toimeentulon mahdollisuudet ja alueen elinvoima. Näistä tekijöistä me kerromme koko ajan moninaisin viestinnän ja markkinoinnin keinoin. Ei yksittäisiin asioihin nojaten vaan kokonaismaisemaa tarjoillen.
Eikä vain kerrota, vaan meille se tarkoittaa tekoja, jotka lisäävät kaupungin kiehtovuutta, lumovoimaa ja elävyyttä. Näitä mekanismeja ovat mm. tapahtumatuet, elävän kaupunkikulttuurin tuki, erilaiset yhdessä tekemisen rakenteet ja yhteisöbuusti uusien sisältöjen tuottamiselle. Nämä puolestaan vahvistavat kuopiolaista identiteettiä ja yhdessä tekemisen henkeä, tuottavat sisältöä omaleimaiseen ja tunnistettavaan kaupunkibrändiin. Lopulta onnistumiset kommunikoidaan meille ominaiseen tyyliin lempeästi, älykkään huumoripitoisesti, yhteisöllisyyttä vahvistaen.
Toinen päätavoite on puolestaan kuntalaisten hyvinvoinnin ja pitovoiman vahvistaminen. Ei vetovoimaan alisteisena vaan rinnakkaisena ja toisiaan tukien. Tähän kuuluvat kuntalaisten palveluiden lisäksi demokratia, asukastyytyväisyys, luottamus, identiteetti ja vuorovaikutus. Pohdimme yhdessä miten entistä paremmin ja ennakoivammin voisimme valmistelussa olevista asioista kertoa ja osallistaa asukkaita niihin riittävän ajoissa. Viestintä toimii keskeisenä muutosvoimana ja ajurina organisaation sisällä.
Kolmas keskeinen asia on sisäisen viestinnän kehittäminen koko kaupunkiorganisaatiossa sekä koko organisaation kouluttaminen viestinnän taidoissa. Kaupunkiorganisaation sisäinen viestintä vahvistaa organisaatiokulttuuria, vaikuttaa työntekijäkokemukseen ja sitä kautta työnantajakuvaan. Sisäisellä viestinnällä johdetaan yhteistä kaupunkia strategian viitoittamaan suuntaan.
Yhteisö tekee tuloksen yhdessä
Vuosien myötä tavoitteiden aikaansaamiseen on haettu vaikuttavuutta tekemällä systeemisiä muutoksia. On siirrytty kampanjaluonteisesta esilläolosta enemmän strategisiin tekoihin taustalla. Uskomme, että pysyvillä ja rakenteellisilla tekemisen tavoilla on pitkäjänteinen ja vaikuttava lopputulos. Uskomme myös yhteistyöhön ja kumppanuuksiin: Markkinoinnissa meillä on 120 yrityksen ja Kuopion kaupungin yhteinen vapaa-ajan yhteismarkkinointiyhtiö, jonka kautta yhdessä investoidulla markkinoinnilla saadaan aikaan merkittävää valtakunnallista esilläoloa. Yli miljoonan euron kokonaisbudjetti mahdollistaa aivan eri tasoisen pysyvän esilläolon kuin yksittäinen tekeminen. Holistinen eli yhtenäinen brändikokemus tarjoilee (tältäkin osin) Kuopiota kokonaisuutena, ei vain yksittäisenä matkailukohteena. Markkinointiyhtiön rinnalla työskentelee vuoden vanha matkailun alueorganisaatio – niin ikään yhteistyöhön perustuva ja kansainväliseen matkailuun ja toimialan sisäiseen kehittämiseen satsaava matkailuyhtiö. Samanlaista yhdessä tekemisen henkeä edustaa mm. kaupunkikeskustan kehittämisyhdistyksen piirissä olevat kymmenet yritykset ja kaupungin yhteinen tekeminen edistääksemme kaupunkikulttuuria ja kaupunkikeskustan elävyyttä. Sekin kehittää jatkossa entistä enemmän laajassa yhteistyössä matkailullisesti kiinnostavia tapahtumakokonaisuuksia ja yhteisiä teemoja, syitä tulla alueelle ja pysyä täällä.
Opiskelijakaupunkia parannamme tekemällä aitoja tekoja niiden asioiden eteen, jotka opiskelijat itse tunnistavat tärkeiksi opiskelukaupungissa – keskeistä on mm. työ- ja harjoittelupaikkojen saatavuus, yhteisölliset kohtaamisalustat ulkomaalaisten ja suomalaisten opiskelijoiden kesken ja toimiva sisäinen saavutettavuus. Itä-Suomen merkittävimmän innovaatiokeskuksen, Savilahden alueen toimijat muodostavat puolestaan oman entiteetin, jonka sisällä tuotetaan Savilahden ainutlaatuiselle alueelle kiinnostavia sisältöjä ja kerrotaan niistä yhdessä. Todelliset teot muodostavat Savilahden kiinnostavan brändin.
Osaajavetovoima on myös alkaneen vuoden keskiössä edelleen. Tavoitteena on, että alue houkuttaa, opinnoista on sujuvat palvelupolut harjoittelu- ja työpaikkoihin, yritykset saavat osaavaa työvoimaa ja kaupunki pitovoimaa sekä kaupunkiorganisaatio työnantajavetovoimaa. Keskeisimpänä tavoitteena on saada alueelle uusia osaajia ja työvoimaa edistämällä alueellista veto- ja pitovoimaa sekä rakentamalla yhteistyöverkostoja. Talent First-osaajavetovoimamallissa etsitään yhdessä keinoja osaajavetovoiman edistämiseen yritysten, oppilaitosten, kuntien ja hyvinvointialueen kanssa.
Juhlavuoden 2025 painopisteet
Positiivisen tulevaisuuskuvan luominen ja ihmisten mukaan ottaminen on entistä tärkeämpää. Osallistuminen lisää luottamusta ja synnyttää kokemusta yhteisestä kaupungista. Tätä tarkoitusta tukee myös Kuopio 250 -juhlavuosi, jonka tavoitteena on yhdistää kaikkia asukkaita. Juhlavuosi käynnistyi jo marraskuussa 2024 ja kestää vuoden 2025 loppuun. Ohjelmasisältöä kootaan asukkailta ja yhteistyöorganisaatioilta ohjelmistohaulla avustus- ja tuotantomallien tuella. Juhlavuoden painopiste on lapsissa ja nuorissa ja se kohdentuu sekä kaupunkiorganisaation sisälle että tuki- ja avustusmekanismien kautta tapahtumatuottajiin, järjestökenttään sekä sidosryhmätyöhön.
Toinen vahva painotus tulee tänä vuonna olemaan edunvalvonnan tukeminen hyvällä vaikuttamisviestinnällä. On syytä viestinnällisesti tuoda esille niitä vahvuuksia, joita meillä on ja joiden ylläpitämiseksi tarvitsemme myös tukea. On tärkeää kertoa mitä tarjottavaa Kuopiolla on valtakunnallisesti ja globaalisti. Aktiivinen, ennakoiva edunvalvonta ja vaikuttaminen tukee Kuopion tunnettuutta ja merkittävyyttä Suomen kuntakentässä. Myös kansainväliset strategiset suhteet nojaavat näihin samoihin teemoihin.
Varautumisviestintä ja kokonaisturvallisuuteen kytkeytyvä kuntalaisviestintä kehittyy osaamiskeskuksen rakentamisen ohella. Aivan keskeistä on, miten kuntalaisviestintä voi paikallisesti sekä ylläpitää henkistä kriisinkestävyyttä, mutta myös, kuinka se auttaa varautumaan erilaisiin häiriötilanteisiin. Erilaiset häiriö- ja poikkeustilanteet sekä mahdolliset yhteiskuntarauhaa koettelevat tilanteet haastavat kuntaorganisaation toimintakykyä sekä asettavat erityisiä haasteita kuntien viestinnälle. Kaupungin viestinnän näkökulmasta yhteiskuntasuhteita sekä rakentavaa keskustelukulttuuria ylläpitävää vuoropuhelua tarvitaan jatkossa entistä enemmän. Nopeasti muuttuvat tilanteet ja pirstoutunut viestinnän toimintaympäristö asettavat viestinnälle myös haasteen reagoida tilanteisiin ennakoivasti, monikanavaisesti ja nopeasti.