Kunnossapitopalvelut laski urakoiden hiilijalanjäljen karsiakseen hiilidioksidipäästöjä

Iltahämärässä näkyviä kaupungin valoja, rakennuksia keskustassa.

Kuopion kunnossapitopalvelut on tehnyt hiilijalanjälkilaskennan kaikkien tilaamiensa alueurakoiden osalta. Kuopion katujen ja yleisten alueiden hoito on järjestetty alueurakkamallilla, josta kaupungin kunnossapitopalvelut on vastuussa. Kunnossapitopalveluiden tilaamien urakoiden töistä suurin osa tehdään työkoneilla. Urakoissa käytettävien työkoneiden hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vaikuttaa merkittävästi kaupungin kunnossapidosta syntyviin päästöihin. Kuopion ilmasto- ja resurssiviisausohjelman eli Viksu Kuopion mukaisesti kaupunki tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä. Hiilineutraalin kaupungin toiminta tuottaa kasvihuonekaasuja ilmakehään vain sen verran kuin se pystyy niitä sitomaan.

Kunnossapitopalvelut halusi selvittää kaupungin kunnossapidon aiheuttaman hiilijalanjäljen nykytilan alkuvuodesta 2024. ”Kuopion kaupunki on alueellisesti merkittävä tilaaja ja tekemillämme päätöksillä on merkitystä myös ilmastoasioissa”, toteaa Kuopion kunnossapitopäällikkö Markku Kolari. Työkoneiden päästöjä tarkastelemalla kunnossapitopalvelut on päässyt pureutumaan toimenpiteisiin, joilla päästöjä voidaan vähentää. Nykytilan selvitys toimii myös pohjana tehtävien toimenpiteiden vaikutusten arvioinnille.

Kunnossapitopalvelut toteutti hiilijalanjäljenlaskennan alueurakoissa ja puitesopimustöissä käytettävän työkonekaluston osalta. Laskennan ulkopuolelle jäivät metsuripalvelut, valaistuksen ja liikennevalojen hoitotyöt sekä päällystys- ja tiemerkintätyöt. Kunnossapidon alueurakoiden ja puitesopimustöiden yhteenlasketut hiilidioksidipäästöt ovat nykyisellään noin 2,5 kilotonnia CO2-ekv. vuodessa. Kuopion alueen työkonepäästöt ovat 45,9 kt CO2-ekv. vuodessa, joista kunnossapidon alueurakoiden ja puitesopimustöiden osuus on laskelmien mukaan noin 5 %. Kuopion suurimmat alueellisten kasvihuonekaasupäästöjen aiheuttajat ovat tieliikenne sekä teollisuus ja työkoneet, jotka muodostavat yhteensä yli puolet kokonaispäästöistä.

Hiilijalanjälkilaskennassa mukana olleiden sopimuskokonaisuuksien kautta pystytään vaikuttamaan sadan työkoneen, kolmenkymmenen kuorma-auton, 54 henkilö- ja pakettiauton sekä kuudenkymmenen pienkoneen päästöihin. Laskennan seurauksena työkoneiden ja autojen päästöluokkavaatimukset on otettu käyttöön läntisessä alueurakassa 1.10.2024 alkaen. Sopimusten uudistuessa vaatimukset tulevat kaikkiin alueurakoihin ja puitesopimuksiin. Kunnossapitopalvelujen hoitovastuulla on muun muassa 880 kilometriä katuja, yli kaksisataa puistoa ja 1500 hehtaaria kaupunkimetsää.

Suunnitelmallisen ilmastotyön juurruttaminen Pohjois-Savoon (SISU) -hankkeessa työskentelevä Kuopion ilmastokoordinaattori Tanja Pöyhönen tuki kunnossapitopalveluja urakoiden hiilijalanjäljen laskennassa. “On mahtavaa huomata, kuinka hyvällä otteella kaupungin toiminnasta aiheutuvia päästöjä on lähdetty karsimaan. Tehtävää on kuitenkin paljon, jotta saavutamme hiilineutraaliuden viiden vuoden kuluessa”, Pöyhönen toteaa. Kuopion tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 80 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 2007 tasosta. Viimeisimmän vuoden 2022 laskentatiedon mukaan kokonaispäästöt ovat vähentyneet vuodesta 2007 noin 45 prosenttia.