Kaupunginhallituksen päätöstiedote 16.12.2024

Kiertotalouden Green Deal -sitoumusluonnos

Kiertotalouden Green Deal on vapaaehtoinen strateginen sitoumus, jossa mukaan lähtevät toimijat sitoutuvat vähentämään luonnonvarojen käyttöä ja asettamaan vaikuttavia tavoitteita ja tekemään toimia, jotka edistävät vähähiilistä kiertotaloutta. Toimien tulee tukea kansallisen kiertotalousohjelman luonnonvaratavoitteita, hiilineutraaliutta ja kestävän talouden edistämistä vuoteen 2035 mennessä. Sitoumuksilla halutaan vähentää raaka-aineiden käyttöä, pidentää materiaalien ja tuotteiden käyttöikää, lisätä ympäristöä vähemmän kuormittavia ja luontopääomaa vahvistavia vaihtoehtoja sekä kehittää uusia, kiertotalouden mukaisia toiminta- ja liiketoimintamalleja. Kiertotalouden Green Deal on tarkoitettu yrityksille, toimialajärjestöille, kunnille ja maakunnille.

Kuopion kaupunkistrategian yksi neljästä päätavoitteesta on olla ilmasto- ja resurssiviisas Kuopio. Strategiamme mukaisesti haluamme olla hiilineutraali vuonna 2030 ja kiertotalouden edelläkävijäkaupunki. Strategian ilmasto- ja resurssiviisas Kuopio -päätavoitetta toteutetaan vuoteen 2035 ulottuvalla Viksu Kuopio -ohjelmalla, joka yhdistää kaupungin aiemman resurssiviisausohjelman ja ilmastopoliittisen ohjelman. Viksu Kuopio -ohjelman ja Fisu-kuntien sitoumusten mukaisesti kaupunki tavoittelee päästöttömyyttä, jätteettömyyttä ja kestävää kulutuksen tasoa vuoteen 2050 mennessä. Viksu Kuopio -ohjelmassa on linjattu, että Kuopio lähtee mukaan Kiertotalouden Green Deal -sitoumukseen.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se hyväksyy Kiertotalouden Green Deal -sitoumusluonnokseen kirjatut toimenpiteet ja sitoumusluonnoksen lähettämisen Kiertotalouden Green Dealin arviointiryhmälle.

Asia siirrettiin päätettäväksi tammikuun kaupunginhallituksen kokoukseen.

Ostotarjous Canelco Oy:n osakkeista

Kuopion kaupunki omistaa 149.165 kpl Canelco Oy:n osakkeita. Osakemäärä vastaa 3,21 % Canelco Oy:n osakekannasta. Omistus on peräisin 1990-luvulta tehdystä sijoituksesta Savon Teknia Oy:ön, joka erinäisten yritysjärjestelyjen seurauksena muuttui Itä-Suomen Rahasto Oy:ksi ja myöhemmin Canelco Oy:ksi. Kuopion kaupungin lisäksi Canelco Oy:llä on myös muita julkisia omistajia, joiden yhteenlaskettu omistus yhtiöstä on noin 12 %. Canelco Oy:n suurin omistaja on Canelco Invest Oy, joka omistaa noin 40 % yhtiön osakekannasta.

Canelco Oy:n julkiset omistajat ovat indikoineet yhtiön suuntaan, että omistus Canelco Oy:ssä ei välttämättä ole enää perusteltua. Suurimman omistajan Canelco Invest Oy:n intressinä on, että yhtiöllä olisi pitkäjänteisiä, yhtiön kehittämiseen sitoutuneita omistajia, mihin perustuen Canelco Invest Oy on tehnyt Canelco Oy:n julkisille omistajille indikatiivisen ostotarjouksen Canelco Oy:n osakkeista.

Kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 24.06.2024 § 207, ettei se hyväksy Canelco Invest Oy:n tekemää ostotarjousta Kuopion kaupungin omistamista Canelco Oy:n osakkeista. Päätös sisälsi mahdollisuuden jatkaa neuvotteluja osakkeiden myynnistä. Tarjottu hinta oli 1,16 euroa/osake eli yhteensä 173.031,40 euroa.

Jatkoneuvottelujen pohjalta Canelco Invest Oy on päivittänyt indikatiivista ostotarjoustaan siten, että kauppahintaa on nostettu ennustetulla vuoden 2024 osakekohtaisella tuloksella. Päivitetty ostotarjous on 1,42 euroa/osake eli yhteensä 211.814,30 euroa. Päivitetty ostotarjous on voimassa 31.12.2024 saakka ja sen lopullinen hyväksyntä vaatii ostajatahon hallituksen hyväksynnän. Taustakeskusteluissa Canelco Invest Oy on ilmoittanut, ettei se tule uusimaan tarjousta vuonna 2025.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se päättää hyväksyä Canelco Invest Oy:n indikatiivisen ostotarjouksen ja myydä Kuopion kaupungin omistamat Canelco Oy:n osakkeet Canelco Invest Oy:lle tai Canelco Invest Oy:n määräämälle taholle, jonka kaupunki hyväksyy.

Kaupunginhallitukselle esitetään myös, että se valtuuttaa kaupunginjohtajan allekirjoittamaan osakkeiden kauppakirjan ja ostajatahon ollessa muu kuin Canelco Invest Oy, arvioimaan, että ostaja on kaupungin näkökulmasta hyväksyttävä.

Kaupunginjohtaja veti asian pois listalta.

Korkosuojausten tekeminen vuonna 2025

Kaupunginhallitus päättää lainan ottamisesta ja lainan antamisesta noudattaen valtuuston hyväksymiä periaatteita. Kaupunginhallitus voi siirtää lainan ottamiseen ja antamiseen liittyvää toimivaltaansa alaiselleen viranomaiselle.

Kaupunginhallitus päättää myös pitkäaikaisten lainojen ottamisesta ja lainojen antamisesta valtuuston talousarvion hyväksymisen yhteydessä päättämissä rajoissa, päättää lainaehdoista ja niiden muuttamisesta sekä päättää lainojen korko- ja valuuttariskien hallintaan käytettävistä suojaustoimenpiteistä. 

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se päättää:

a. valtuuttaa talousjohtajan tekemään rahoituslaitosten kanssa solmittujen johdannaisyleissopimusten puitteissa yksittäisiä johdannaissopimuksia kaupungin lainoille ja leasingrahoitukselle rahoitusohjeessa kuvattujen periaatteiden mukaisesti vuoden 2025 aikana,

b. todeta, että hallintosäännön 148 § mukaan talousjohtaja allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Siilinjärven ja Lapinlahden työvoimapalvelujen henkilöstön siirtyminen Kuopion kaupungin palvelukseen

Työvoimapalveluiden järjestämisvastuu ja siihen liittyvät tehtävät siirtyvät TE-toimistoilta, ELY-keskuksilta sekä ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskukselta työvoimapalveluiden järjestämisestä annetussa laissa tarkoitetuille työvoimaviranomaisille 1.1.2025.

Kuopion työllisyysalueen kunnat ovat sopineet yhteistoimintasopimuksella työvoimapalveluiden ja niihin liittyvien tehtävien järjestämisestä Kuopion työllisyysalueella. Kuopion työllisyysalueen vastuukuntana ja palveluiden järjestäjänä koko työllisyysalueella toimii Kuopion kaupunki. Yhteistoimintasopimuksella on sovittu myös henkilöstön siirtymisestä Kuopion kaupungin palvelukseen. Jäsenkunnista työllisyysalueelle siirtyvä henkilöstö siirtyy liikkeenluovutuksella Kuopion kaupungin palvelukseen. Siilinjärvi ja Lapinlahti ovat olleet työllisyyden kuntakokeilussa mukana ja tässä toiminnassa työvoimapalveluita hoitanut henkilöstö siirtyy samassa tehtävässä Kuopion kaupungin työllisyyspalveluihin kuntien välisellä henkilöstön siirtosopimuksella.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se:

a. hyväksyy Siilinjärven ja Lapinlahden kuntien kanssa tehtävät henkilöstön siirtosopimukset ja

b. valtuuttaa työllisyysjohtaja Pirjo Oksasen tekemään sopimuksiin mahdolliset teknisluonteiset muutokset sekä allekirjoittamaan em. sopimukset.

Kuntalain (410/2015) 143 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Kevan työhyvinvointikyselyn tulokset

Kuopion kaupunki on käynnistänyt säännöllisten työhyvinvointikyselyiden toteuttamisen Kevan tarjoamalla verkkotyökalulla. Työkalu sisältää työhyvinvointikyselyn sekä esihenkilökyselyn, jotka toteutetaan vuoro vuosin. Koko henkilöstölle suunnattu työhyvinvointikysely toteutettiin sähköisesti 10.09.2024–11.10.2024 välisenä aikana. Kokonaisuudessaan työhyvinvointikyselyyn vastasi yhteensä 1852 työntekijää. Vastausprosentti oli 52,4 %.

Työhyvinvointikyselyllä saadaan ajantasaista ja vertailukelpoista tietoa henkilöstön työhyvinvoinnista kehittämistoimenpiteiden tueksi. Kyselyn tulokset käsitellään nyt kaupunginhallituksen kokouksessa.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se merkitsee työhyvinvointikyselyn tulokset tiedoksi.

Asia siirrettiin seuraavaan kaupunginhallitukseen kokoukseen tammikuussa.

Henkilöstö- ja koulutussuunnitelma vuodelle 2025

Kunnassa on laadittava yhteistoimintamenettelyssä vuosittain henkilöstö- ja koulutussuunnitelma. Suunnitelman tavoitteena on työntekijöiden ammatillisen osaamisen ylläpitäminen ja edistäminen. Henkilöstöpalvelu on laatinut henkilöstö- ja koulutussuunnitelman vuodelle 2025. Suunnitelman rakenne vastaa työmarkkinajärjestöjen yhteistä mallia henkilöstö- ja koulutussuunnitelmasta.

Suunnitelmaan voi tutustua kokouksen esityslistan liitteessä: https://kuopio.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2024439-8

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se merkitsee henkilöstö- ja koulutussuunnitelman tiedoksi.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Ennakkoäänestyspaikkojen määrääminen alue- ja kuntavaaleissa 2025

Alue- ja kuntavaalien ennakkoäänestys toimitetaan kotimaassa 2.–8.4.2025. Vaalilain mukaan ennakkoäänestyspaikkoja ovat mm. ne kotimaan yleiset ennakkoäänestyspaikat, joiden lukumäärästä ja sijainnista kunnanhallitus päättää ja joita on oltava, jollei erityisestä syystä muuta johdu, jokaisessa kunnassa vähintään yksi.

Ennakkoäänestys on tarkoitus järjestää vuoden 2025 alue- ja kuntavaaleissa pääosin edellisten vaalien tavoin. Kirjastoihin sijoitettavat ennakkoäänestyspaikat olisivat pääosin auki kirjastojen normaalien aukioloaikojen mukaisesti ja myös viikonloppuna. Myös muissa ennakkoäänestyspaikoissa äänestys toimitettaisiin arkipäivisin ja viikonloppuna lukuun ottamatta yliopiston ennakkoäänestyspaikkaa, joka olisi avoinna vain arkisin.

Ennakkoäänestyspaikkoihin, -päivämääriin ja -aukioloaikoihin voi tutustua kokouksen esityslistassa: https://kuopio.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2024439-9

Kaupunginhallitukselle esitetään, että alue- ja kuntavaalien 2025 yleinen ennakkoäänestys järjestetään Kuopion kaupungissa selostuksessa mainituin tavoin.

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti palauttaa asian valmisteluun siten, että selvitetään vielä mahdollisuus lähiöissä kiertävään vaaliautoon vuoden 2025 vaaleissa. Selvitys tuodaan yhdessä kustannusarvion kanssa päätöksentekoon kaupunginhallituksen kokoukseen tammikuussa.

Vaalipäivän äänestyspaikkojen määrääminen alue- ja kuntavaaleissa 2025

Vaalilain mukaan kunnanhallitus määrää vaalipäivän äänestyspaikan ja äänestyspaikka voi erityisestä syystä sijaita myös äänestysalueen ulkopuolella. Kuopion kaupungissa on tällä hetkellä 38 äänestysaluetta ja äänestyspaikkaa. Tarkoituksena on, että tulevissa vaaleissa äänestyspaikkoina ovat vastaavat tilat kuin EU-vaaleissa 2024.

Vaalipäivän äänestyspaikkoihin voi tutustua kokouksen esityslistan liitteessä: https://kuopio.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2024439-10

Kaupunginhallitukselle esitetään, että alue- ja kuntavaalien 2025 äänestyspaikat Kuopion kaupungissa vahvistetaan esityslistan liitteen mukaisesti.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Avustushakemus 2024 / Tapahtuma- ja kulttuurikeskus Hermanni ry

Tapahtuma- ja kulttuurikeskus Hermanni ry on anonut Kuopion kaupunginhallitukselta 52 000 € avustusta Hermannitalon energiaremontin omarahoitusosuuden kattamiseksi ja näin ainutlaatuisen kulttuurihistoriallisen rakennuksen säilymisen ja käytön turvaamiseksi. Tällä kaupungin avustuksella mahdollistetaan todella merkittävän EU-avustuksen saanti ja käyttö Syvänniemen alueen hyväksi.

Kaupunginhallitus päätti 27.4.2020 Karttulan Hermannitalon lahjoittamisesta tapahtuma- ja kulttuurikeskus Hermanni ry:lle. Yhdistyksen tarkoituksena on Syvänniemellä Kuopiossa sijaitsevan Hermannitalon hallinnointi, ylläpito sekä kehittäminen ja siten mahdollistaa alueen harrastus- ja vapaa-ajantoiminta ja niiden kehittyminen. Kuopion kaupunki on suojellut rakennuksen yleiskaavassaan (Syvänniemen osayleiskaava, 2019) SR-6-merkinnällä.

Kaupunginjohtaja veti asian pois listalta kaupunginhallituksen kokouksessa 28.10.2024 (§ 300) lisäselvityksiä varten.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se päättää:

a. myöntää tapahtuma- ja kulttuurikeskus Hermanni ry:lle avustusta vuosina 2024–2025 toteutettavan Hermannitalon energiaremontin omarahoitusosuuden kattamiseen hankkeen siten, että rahoitus on 39 000 € hankkeen toteutuessa ELY:n 15.2.2024 tekemän päätöksen mukaisessa laajuudessa ja 52 000 € mikäli ELY-keskus myöntää avustuksen uuden avustushakemuksen mukaisesti.

b. että avustuksen maksaminen edellyttää hankkeelta päärahoittajan ELY-keskuksen hyväksymää raportointia.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Kaupungintalon käyttösääntö ja juhlasalin maksut

Kuopion kaupungintalon käyttöhintojen tarkastaminen on perusteltua yleisen hintatason ja kuntien palkkaratkaisuvaikutusten vuoksi. Hintojen tarkastamisella toteutetaan myös talouden tasapainottamisohjelmaa tarkastamalla palvelujen hintoja.

Kaupungintalon käyttösääntö ja vuokrausehdot -linjauksella määritetään periaatteet, joilla kaupungintalon tiloja vuokrataan ulkopuoliseen käyttöön. Ohjeessa määritetään ulkopuoliseen käyttöön vuokrattavat tilat, varaamisen käytännöt ja tilan käyttäjän velvollisuudet ja vastuut sekä maksuvapautuksen myöntämisestä.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se:

a. hyväksyy kaupungintalon käyttösäännön (esityslistan liitteenä) 1.1.2025 alkaen

b. hyväksyy juhlasalin vuokraamisen maksut 1.1.2025 alkaen kokouksen esityslistan mukaisesti (https://kuopio.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2024439-12)

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Kaupunginvaltuuston päätösten 9.12.2024 täytäntöönpanot

Kaupunginhallitus toteaa, että kaupunginvaltuuston 9.12.2024 tekemät päätökset ovat syntyneet lainmukaisessa järjestyksessä ja valtuuston toimivallan puitteissa ja ehdottaa, että ne saataisiin välittömästi panna täytäntöön, mikäli kysymys ei ole pöydälle pannuista asioista, tai sellaisista asioista, joissa täytäntöönpano tekisi mahdollisen valituksen mitättömäksi sekä viimeksi mainittujen asioiden osalta sen jälkeen, kun ne ovat saavuttaneet lainvoiman.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Kaupunginhallituksen kokouslista liitteineen on luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa: https://kuopio.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2024439