Kuopion kaupunginhallituksen päätöstiedote 25.11.2024
Kotoutumisohjelma
Lain kotoutumisen edistämisestä (681/2023) mukaan kunnan on laadittava kotoutumisohjelma, joka on kunnan järjestämä kotoutumisen alkuvaiheen palvelukokonaisuus. Kotoutumisohjelmaan kuvattujen palveluiden tavoitteena on edistää maahanmuuttajan kotoutumista, työllisyyttä tai yrittäjyyttä, osaamista sekä työelämävalmiuksia. Kotoutumisohjelman tavoitteena on myös tukea yhdenvertaisuuden, osallisuuden ja tasa-arvon toteutumista sekä terveyttä ja hyvinvointia.
Kuopion kaupunki on valmistellut sopimuksellista yhteistyötä Lapinlahden ja Tuusniemen kuntien kanssa kuntien vastuulla olevaan kotoutumiseen liittyen. Tämän kotoutumisohjelman on tarkoitus olla Kuopion kaupungin, Lapinlahden ja Tuusniemen kuntien yhteinen asiakirja, jossa kuvataan näiden kuntien sekä Kuopion työllisyysalueen näitä kuntia koskevat kotoutumisen alkuvaiheen palvelut.
Kotoutumisohjelmaa koordinoi Kuopion kaupungin maahanmuuttokoordinaattori. Kotoutumisohjelma on laadittu yhteistyössä Pohjois-Savon hyvinvointialueen, Kuopion työllisyysalueen, alueen oppilaitosten, järjestöjen sekä muiden kumppaneiden ja asiantuntijoiden kanssa. Ohjelmaa varten on tehty verkostolle kyselyjä sekä järjestetty työpajoja.
Kotoutumisohjelma vaikutustenarviointeineen löytyy: Dynasty tietopalvelu : Kuopion kaupunki
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se hyväksyy kotoutumisohjelman.
Kaupunginjohtaja täydensi päätösesitystä siten, että työllisyysjohtaja voi tehdä teknisluonteisia korjauksia kotoutumisohjelmaan.
Kaupunginhallitus hyväksyi täydennetyn päätösesityksen yksimielisesti.
Kotoutumispalvelujen tuottaminen Tuusniemen ja Lapinlahden kunnille
Vuoden 2025 alusta on astumassa voimaan toisiinsa vahvasti kytkeytyvät TE24- ja KOTO24-uudistukset. TE24-uudistuksessa julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy työ- ja elinkeinotoimistoilta kunnille ja TE-toimistot lakkautetaan. Vähemmän esillä olleessa KOTO24-uudistuksessa kuntien vastuu kotoutumisen edistämisestä kasvaa lainsäädännön uudistumisen myötä. Kotoutumislain uudistuksen tavoitteena on vahvistaa maahan muuttaneiden työllisyyttä, työllistymisvalmiuksia, kielitaitoa ja osallisuutta yhteiskuntaan. Lain tavoitteena on myös edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja myönteistä vuorovaikutusta eri väestöryhmien kesken.
TE24 -uudistuksen valmisteluvaiheessa on laadittu Kuopion työllisyysalueen palveluiden järjestämissuunnitelma, johon on kuvattu palvelujen toteuttamistavat työllisyysalueella. Kyseiseen suunnitelmaan on kirjattu, että ”jokainen jäsenkunta vastaa jatkossakin itsenäisesti kotoutumista edistävien palveluiden järjestämisestä. Kunnat voivat tehdä kahdenvälisiä pienempiä alueita koskevia sopimuksia kotoutumista edistävien palveluiden tuottamista tai palveluyhteistyötä koskien”. Valmistelun edetessä Lapinlahti ja Tuusniemi toivat esille, että he toivovat sopimuksellista yhteistyötä Kuopion kanssa kunnan vastuulla olevien kotoutumispalvelujen järjestämiseksi.
Kuten järjestämissuunnitelmaan on kirjattu, että kunnat voivat järjestää palvelut itse tai tehdä niiden järjestämisessä yhteistyötä Kuntalain (410/2015) mukaisesti. Kuntalain 49 §:ssä säädetään kuntien julkisoikeudellisen yhteistoiminnan muodoista. Lain mukaisista vaihtoehdoista sopimus viranomaistehtävän hoitamisesta on tarkoituksenmukaisin palveluihin, joista Lapinlahden ja Tuusniemen kuntien kanssa on tarkoitus sopia.
Lapinlahdella on tällä hetkellä muutamia kymmeniä sopimuksen piiriin kuuluvia asiakkaita. Tuusniemellä heitä ei tällä hetkellä juuri ole, mutta kuntien tulee varautua lain edellyttämien palvelujen tuottamiseen.
Sopijaosapuolten kesken on käyty neuvotteluja yhteistyöstä kunnan vastuulla olevien lakisääteisten kotoutumispalvelujen järjestämiseksi. Tällä sopimuksella sovitaan seuraavien kotoutumisohjelman mukaisten palvelujen järjestämisestä Lapinlahden ja Tuusniemen kuntien työvoiman ulkopuolisille maahanmuuttajille.
Alla luetellut palvelut sisältyvät lakisääteiseen kunnan kotoutumisohjelmaan, jonka Kuopio palveluntuottajana laatii. Asiakirjan on tarkoitus olla päivittyvä dokumentti alueen ja asiakkaiden palvelutarpeiden mukaisesti. Sopimuksen mukaiset tarjottavat palvelut ovat:
1) kotoutumisen palvelutarpeen ja osaamisen arviointi tai monialainen kotoutumisen palvelutarpeen ja osaamisen arviointi
2) edellisen pohjalta laadittava kotoutumissuunnitelma sekä sen monialainen versio
3) monikielinen yhteiskuntaorientaatio
4) kotoutumiskoulutus ja siihen sisältyvä kielitaidon päättötestaus
5) muu koulutus ja palvelut, jotka edistävät suomen ja ruotsin kielen osaamista, luku- ja kirjoitustaitoa, yhteiskunta- ja työelämävalmiuksia sekä työllistymistä ja yrittäjyyttä
6) kotoutumisohjelman aikainen ohjaus ja neuvonta
Palvelua tuottavat Kuopion kaupungin kotoutumispalvelujen viranhaltijat. Palvelua tuotetaan hybridimallilla eli tarpeen mukaan jalkautuen, mutta hyödyntämällä myös etäyhteyksiä. Laskutus tapahtuu jälkikäteen käytetyn työajan suhteessa. Kotoutumisen palvelun hinta on 39 €/tunti. Osaa palveluista tuotetaan myös ostopalveluina, jolloin palvelun hinta määräytyy hankintakohtaisesti osallistujien mukaan.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se hyväksyy:
a. kuntien vastuulla olevien kotoutumista edistävien palveluiden tuottamisen kuntayhteistyönä Lapinlahdelle ja Tuusniemelle ja
b. sopimuksen ko. palveluiden tuottamisesta sekä valtuuttaa työllisyysjohtajan allekirjoittamaan sen.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
Kaupunginjohtajan sijaisten määrääminen vuonna 2025
Kuopion kaupungin hallintosäännön 1 luvun 2 §:n mukaan kaupunginjohtaja johtaa kaupunginhallituksen alaisena kaupungin hallintoa, taloudenhoitoa ja muuta toimintaa. Kaupunginjohtaja vastaa asioiden valmistelusta kaupunginhallituksen käsiteltäväksi. Edelleen hallintosäännön 3 luvun 20 §:ssä säädetään, että apulaiskaupunginjohtajat johtavat kaupunginjohtajan alaisena, kaupungin kokonaisetu huomioiden, palvelualueiden toimintaa.
Hallintosäännön 3 luvun 18 §:n mukaan kaupunginjohtajan ollessa poissa, esteellinen taikka viran ollessa avoinna, hoitaa kaupunginjohtajan tehtäviä kaupunginhallituksen määräämä viranhaltija. Käytäntönä on ollut, että kaupunginhallitus on tehnyt vuosittain erillisen päätöksen kaupunginjohtajan sijaisuusjärjestelyistä.
Kaupunginhallitukselle esitetään, että kaupunginjohtajan ollessa poissa, esteellinen taikka viran ollessa avoinna, kaupunginjohtajan sijaiset ovat vuonna 2025 seuraavassa etusijajärjestyksessä:
- hyvinvoinnin edistämisen sekä kasvun ja oppimisen palvelualueen apulaiskaupunginjohtaja
- kaupunkiympäristön palvelualueen apulaiskaupunginjohtaja
- hallintojohtaja
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
Kaupunginvaltuuston päätösten 18.11.2024 täytäntöönpanot
Kaupunginhallitus toteaa, että kaupunginvaltuuston 18.11.2024 tekemät päätökset ovat syntyneet lainmukaisessa järjestyksessä ja valtuuston toimivallan puitteissa ja ehdottaa, että ne saataisiin välittömästi panna täytäntöön, mikäli kysymys ei ole pöydälle pannuista asioista, tai sellaisista asioista, joissa täytäntöönpano tekisi mahdollisen valituksen mitättömäksi sekä viimeksi mainittujen asioiden osalta sen jälkeen, kun ne ovat saavuttaneet lainvoiman.
—
Kaupunginhallituksen kokouslista luettavissa kokonaisuudessaan: https://kuopio.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2024429