Kuopion kaupunginhallituksen päätöstiedote 18.11.2024

Vuoden 2024 talousarviomuutokset

Kaupungin vuoden 2024 talousarvion sitovuusmääräysten mukaisesti palvelualueiden käyttötalousosassa sitova on toimintakate. Jos toimintakatteen arvioidaan ylittyvän talousarvioon merkitystä, on muutos tuotava valtuuston käsiteltäväksi. Investoinneissa sitovia ovat hankkeiden tai hankeryhmien investointimenot ja -tulot bruttomääräisinä. Määrärahamuutokset talousarvioon tehdään talousarviovuoden aikana.

Talousarviomuutosten tarkoituksena ei kuitenkaan ole muokata talousarviosta tilinpäätösennustetta yksi yhteen vastaavaa, vaan tehdä asianmukaiset päätökset, jotta talousarvion sitovuutta ei olennaisilta osiltaan tietoisesti rikota. Talousarviomuutoksia ei välttämättä käyttötalouteen tehdä, jos toimintakate on paranemassa. Tänä vuonna kuitenkin joitakin olennaisia tuloarvioiden ennakoituja nousuja esitetään talousarviomuutoksiksi.

Muutoslaskelmat ovat luettavissa tarkemmin kokouksen asialistassa: https://kuopio.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2024428-3

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se esittää kaupunginvaltuustolle, että se hyväksyy liitteessä esitetyt talousarviomuutokset vuodelle 2024 palvelualueiden ja yleishallinnon toimintakatteeseen sekä kaupungin talousarvion tuloslaskelma-, rahoitus- ja investointiosaan. Muutosten kokonaisvaikutukset näkyvät liitteen tulos- ja rahoituslaskelmassa.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Tiera Oy:n osakkeiden hankinta

Talouden tasapainottamisohjelmassa on hankintojen tehostamiseen liittyviä toimenpiteitä, kuten ICT-palvelujen, laitehankintojen ja tietoliikennekustannusten kustannustehokkuuden lisääminen.

Tiera Oy (aiemmin Kuntien Tiera Oy) on sidosyksikkö, joka tuottaa muun muassa ICT-laite-, ohjelmisto- ja informaatiopalveluja pääasiassa osakkeenomistajilleen. Tieran omistajana on 366 kuntatoimijaa ja 20 hyvinvointialuetta.

Kuopion kaupunki käyttää jo nykyisellään tiettyjä Tiera Oy:n kilpailuttamia hankintoja, jotka on toteutettu esimerkiksi hankintarenkaana. Omistajuuden myötä osallistuminen näihin yhteishankintoihin olisi sopimusteknisesti yksinkertaisempaa, sillä se mahdollistaisi puitesopimusjärjestelyiden hyödyntämisen hankintarengasmenettelyn sijaan.

Tietohallinto on valmistellut Tiera Oy:n kautta tehtävien hankintojen laajentamista ja näkee, että osakkuus toisi kaupungille useita mahdollisuuksia tehostaa hankintoja. Tieran keskeinen vahvuus on suuri kunta-asiakkaiden määrä, jonka myötä tarjolla on huomattava määrä kuntien tarpeisiin kilpailutettuja palveluita, joita kaupunki voisi nykyistä tehokkaammin hyödyntää.

Kuopion kaupunki hankkii ICT-palvelut tällä hetkellä niin ikään sidosyksikkönä toimivalta Istekki Oy:ltä. Tarkoitus on, että Istekki on jatkossakin kaupungin strateginen kumppani ICT-palveluiden hankinnassa. Tiera Oy:n osakkuus mahdollistaisi palvelukohtaisesti kustannustehokkaimman toimittajan valinnan.

Tiera Oy:n osakkeen merkintähinta on 2,00 euroa osakkeelta. Kuntien tulee merkitä yksi osake kymmentä kuntalaista kohden viimeisimmän vuoden lopun virallisen asukasluvun (31.12.2023) mukaisesti. Kuopion asukasluku 31.12.2023 oli 124.021 henkilöä, joten osakkaaksi liittyessään Kuopion kaupungin tulee merkitä 12.402 osaketta, joiden yhteishinnaksi muodostuu 24.804 euroa.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se päättää, että Kuopion kaupunki merkitsee 12.402 kappaletta Tiera Oy:n osakkeita hintaan 2,00 euroa/osake. Merkintäsitoumus allekirjoitetaan hallintosäännön toimivaltuuksien puitteissa.

Kaupunginhallitus toteaa, että merkinnän vaatima 24.804 euron lisämääräraha käsitellään osana talousarviomuutosten kokonaisuutta. Merkintäpäätös on ehdollinen ja edellyttää, että kaupunginvaltuusto myöntää edellä mainitun määrärahan.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Saarikellon päiväkoti, uudisrakennus / Palveluntuottajan valinta yhteistoiminnallisen urakan kehitysvaiheeseen

Saarikellon kuusiryhmäisen päiväkodin hankesuunnitelma pohjautuu tarveselvitykseen Kuopion koillisen alueen varhaiskasvatuksen tarpeista. Hankesuunnitelma on hyväksytty Kasvun ja oppimisen lautakunnassa 30.1.2024 ja kaupunginhallituksessa 12.2.2024. Tavoitteena on ollut löytää kokonaisratkaisu, jolla alueen varhaiskasvatuksen tilatarpeet saadaan ratkaistua pitkäjänteisesti ja kustannustehokkaasti. Ajanmukaisten tilojen saamisen lisäksi tavoitteena on järkevöittää varhaiskasvatuksen yksikkökokoa suuremmaksi ja toiminnaltaan tehokkaammaksi.

Hyväksytyn hankesuunnitelman mukaan uusi päiväkoti korvaa paikalta puretun Saarikellon vanhan päiväkodin ja tarjoaa hoitopaikat väistötiloihin sijoitetuille lapsille sekä lähipalvelun alueen asiakkaille. Saarikellon päiväkoti toteutetaan hankesuunnitelmassa esitetysti uudisrakennuksena vanhan päiväkodin tontille osoitteeseen Ampujanpolku 1 siten, että toiminta uudessa päiväkotirakennuksessa voi alkaa tammikuussa 2027.

Vuoden 2024 talousarviossa hankkeelle on varattu 6,8 M €. Kaupunginhallitus on hyväksynyt 12.2.2024 hankesuunnitelman, jonka mukainen hankebudjetti on 7,44 M €. Kustannusten nousuun ovat vaikuttaneet tontista johtuvat perustustapamuutokset, meluaidan tarve sekä indeksin mukainen rakennuskustannusten nousu.

Hinta-laatusuhteiltaan paras tarjous hankinta-asiakirjoissa esitettyjen tarjousten vertailuperusteiden mukaisesti on Jalon Rakentajat oy:llä.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se:

a. valitsee Saarikellon päiväkodin yhteistoiminnallisen kehitysvaiheellisen urakan (KVR) kehitysvaiheeseen palveluntuottajaksi Jalon Rakentajat Oy:n ja

b. valtuuttaa Kuopion Tilapalveluiden toimitilajohtajan allekirjoittamaan hankkeen kehitysvaiheen sopimuksen.

 Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Kuopion vammaispoliittinen ohjelma 2025–2029

Kuopion kaupungin vammaisneuvoston päätehtäviin kuuluu tehdä aloitteita ja esityksiä viranomaisille ja antaa lausuntoja, edistää vammaisten henkilöiden, vammaisjärjestöjen ja viranomaisten yhteistyötä, seurata kaupungin suunnittelua, päätöksentekoa ja toimenpiteitä sekä toimia hallinnon vammaisasiantuntijaelimenä sekä seurata vammaispoliittisen ohjelman toteutusta.

Kuopin kaupungin vammaispoliittinen ohjelma on hyväksytty vuonna 2009.  Vuonna 2023 sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut siirtyivät kuntien vastuulta hyvinvointialueille ja lainsäädännössä ja vammaispoliittisella kentällä on tapahtunut muutoksia. Vammaisneuvosto on laatinut uuden vammaispoliittisen ohjelman vuosille 2025–2029 vastauksena toimintaympäristön muutoksiin.

Vammaispoliittinen ohjelma on paikallinen suunnitelma vammaisten hyvinvoinnin ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Tavoitteena on ajantasainen ja tarkoituksenmukainen työkalu vammaisten henkilöiden oikeuksien ja palveluiden tukemiseksi, ohjelmalla edistetään tasa-arvoa ja ehkäisemään syrjintää.

Vammaispoliittiseen ohjelmaan voi tutustua kokousaineistossa: https://kuopio.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2024428-6

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se päättää merkitä tiedoksi vammaispoliittisen ohjelman toimenpide-ehdotukset palvelualueille vuosiksi 2025–2029. Vuosittaiset seurantatiedot otetaan huomioon palveluiden suunnittelussa, toteuttamisessa ja kehittämisessä.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

Vastaus valtuustoaloitteeseen kaupunkilaisraatien perustamiseksi

SDP:n valtuustoryhmä esittää valtuustoaloitteessaan 27.11.2023, että Kuopioon perustetaan kaupunkilaisraateja tukemaan päätöksentekoa kaupunkiympäristön muutoksia koskevissa asioissa.

Aloite sekä vastaus siihen ovat luettavissa kokouslistassa: https://kuopio.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2024428-7

Kaupunginhallitukselle esitetään, että se antaa kokouslistassa olevan selostuksen mukaisen vastauksen kaupunginvaltuustolle kaupunkilaisraatien perustamista koskevaan valtuustoaloitteeseen.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.

**

Kaupunginhallituksen kokouslistat kokonaisuudessaan: Dynasty tietopalvelu : Kuopion kaupunki