Kaupunkitekniikan blogi: Pysäköinti kivenä kengässä
Savon Sanomien pääkirjoituksessa 2.11.2024 tuotiin esille, että pysäköinnin järjestäminen tahmoo Kuopiossa. Tekstissä oli viitattu kolmeen erilliseen pysäköintiasiaan ja toivottiin ratkaisuja kaupungilta. Pysäköinti herättää tunteita ja on varsin monisyinen asia. Sen vuoksi lyhyttä vastausta aiheeseen on vaikea antaa.
Yksi hiertävä asia on kotihoidon pysäköinti. Tieliikennelaki mahdollistaa sen, että kunta ottaa käyttöön kotihoidon pysäköintiluvan. Tämä tarkoittaa sitä, että kunnat voivat ottaa käyttöön pysäköintiluvan, jolla kotiin vietävien palvelujen työntekijöille mahdollistetaan pysäköinti vastaavin vapauksin kuin liikuntaesteisen pysäköintilupa. Ensimmäisenä ajatuksena pysäköintilupa vaikuttaa sujuvalta ja helpolta ratkaisulta. Täysin ongelmaton se ei kuitenkaan ole. Yksi keskeinen asia on, että kotihoidon pysäköintitunnuksella mahdollistetaan pysäköinti myös pysäköintikieltoalueilla. Pysäköintikiellot asetetaan ensisijaisesti liikenneturvallisuussyistä ja pysäköinti näillä alueilla heikentää liikenneturvallisuutta merkittävästi. Luvan käytössä on myös väärinkäytöksen mahdollisuuksia ja tämän valvonta aiheuttaa paljon lisää työtä sekä sitä kautta kustannuksia.
Kuopion kaupunki teki päätöksen joulukuussa 2020, että tieliikennelain mahdollistamaa kotihoidon pysäköintilupaa ei oteta käyttöön. Asiaa valmisteltiin eri asianosaisia kuullen ja kaupunkirakennelautakunta teki päätöksen, että Kuopio jatkaa koronapandemian aikana luotua käytäntöä. Kaupunki kävi neuvottelut koronapandemian alkaessa keskeisten kiinteistöjen kanssa, että kotihoidon työntekijät voivat pysäköidä tonteilla kiinteistön edustajan osoittamaan paikkaan. Tämä sopimisen kautta luotu järjestelmä koettiin varsin toimivaksi, vaikkakin joitakin väärinkäytöksiä on tullut ilmi. Sopimuskumppani vaihtui toimintojen siirryttyä hyvinvointialueelle vuoden 2023 alussa. Kuopion kaupunki ja hyvinvointialueen on käynyt pysäköintijärjestelyistä keskusteluja vuoden 2023 loppupuolella. Tuolloin hyvinvointialue ilmoitti olevansa kiinnostunut jatkamaan vastaavaa järjestelyä. Jatkoaskeleiksi sovittiin, että hyvinvointialue käy tarvittavat neuvottelut kiinteistöjen kanssa ja yhteisesti linjattiin kaupungin ylläpitämien pysäköintiluvat päättyvät 30.4.2024. Siis lähes puolitoista vuotta sen jälkeen, kun kaupunki ei ole asiassa enää ollut sopimuskumppanina. Kaikki tahot halusivat kotihoidon työn turvata myös siirtymäajalla ja siirtymäaika on ollut varsin kohtuullinen.
Kun pohditaan kenen tai minkä tahon tehtävä pysäköinnin järjestäminen on, täytyy vastausta hakea maankäyttö- ja rakennuslaista. Siinä määritellään, että kiinteistöjä varten asemakaavassa ja rakennusluvassa määrätyt autopaikat tulee järjestää rakentamisen yhteydessä. Laissa määritellään myös, että kunta voi osoittaa autopaikat kohtuullisen matkan päästä kiinteistöstä ja tässä tapauksessa kiinteistönomistajalta peritään autopaikkojen järjestämisestä vapautumista vastaava korvaus kunnan hyväksymien maksuperusteiden mukaan. Kaikki kiinteistöt tuottavat pysäköintitarvetta. Kuinka paljon ja onko pysäköintiä mahdollista tehostaa eri keinoin, onkin jo sitten melkoista tasapainoilua. Yleisesti ei kyseenalaisteta, täytyykö omakotitalon rakentajan rakentaa tontilleen pysäköintipaikkoja. Pysäköintipaikkoja rakennetaan omakotitalotontille asemakaavan velvoittama vähimmäismäärä, rakentaja maksaa autopaikkojen rakentamisesta aiheutuvat kustannukset ja vastaa myös ylläpidosta. Oma auto halutaan pysäköidä yleisesti omaan kotipihaan. Kyseenalaistusta on kuitenkin usein havaittavissa muiden toimintojen yhteydessä ja samalla unohdetaan maankäyttö- ja rakennuslain mukainen velvoite autopaikkojen toteutuksesta.
Silloin, kun pysäköintitarvetta ei voida kohdistaa yhteen kiinteistöön, pysäköinti perustuu usein yleisiin ja siis kaupungin järjestämiin pysäköintipaikkoihin. Kuopion ruutukaavakeskustassa on noin 2300 kadunvarsipysäköintipaikkaa – osa maksullisia, osa aikarajoitettuja ja osa käytettävissä ilman rajoituksia. Yleistä pysäköintiä palvelee myös useita pysäköintilaitoksia, joista toripysäköinti, Haapaniemen, Maaherrankadun sekä Kuntolaakson pysäköintilaitos ovat kaupungin omistaman yhtiön, Kuopion Pysäköinti Oy:n hallinnoimia. Osa keskustan kiinteistöistä onkin lunastanut autopaikkoja tontin ulkopuolelta yleisistä pysäköintilaitoksista. Näin ollen tontti on voitu käyttää tehokkaammin muuhun rakentamiseen.
Kuopioon on aikojen saatossa muotoutunut lupamäärien osalta melko laaja asukaspysäköintijärjestelmä. Lupia myydään vuosittain yli 400 kpl. Tämä on sitä kiinteistöjen toiminnoista aiheutuvaa pysäköintitarvetta, joka tulisi maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti järjestää tonteilla. Asia ei ole mustavalkoinen ja toki siinä täytyy huomioida mm. rakennusten suojelu ja tosiasialliset mahdollisuudet järjestää pysäköinti tontilla. Asukaspysäköintijärjestelmän kautta asiaa on helpotettu merkittävästi. Huomattava asukaspysäköintilupien ja sitä kautta pysäköityjen autojen määrä keskustan katujen varsilla aiheuttaa etenkin talvisin kadun puhtaanapitotöille oman hidasteensa. Liikenneturvallisuuden näkökulmasta asialla on positiivisetkin vaikutukset. Usein pysäköidyt ajoneuvot myös vaikuttavat ajonopeuksiin rauhoittavasti. Jos halutaan avata keskustelu alueiden viihtyisyydestä, alkaa soppa saada jo mausteita eri mielipiteiden muodossa melkoisesti.
Hypätäänpä vielä lopuksi keskustan laitamille Kallaveden äärelle. Matkustajasataman aallonmurtajan rakentamista on suunniteltu ja toteutettu yhteisesti sopien. Suunnittelun lähtökohtana on ollut rakentaa aallonmurtajan alueesta oleskeluun tarkoitettu alue. Aallonmurtajan päähän rakennettu Luoto sopii toiminnoiltaan mainiosti alueelle. Suunnittelun yhteydessä ja myös vuokrasopimuksessa on tuotu ilmi, että pysäköintiä ei ole mahdollista järjestää tontille. Talvipysäköinti tapahtuma-aukiolle on järjestynyt neuvottelemalla keskustan kehittämisyhdistyksen kanssa, jolle alue on vuokrattu. Lisää pysäköintipaikkoja löytyy matkustajasataman alueelta noin 300 metrin päästä.