Kaupunkitekniikan blogi: Iäkkäistä oppia liikenteeseen

Kun puhutaan liikenneturvallisuudesta, ikääntyneillä liikenteen käyttäjillä tarkoitetaan 65-vuotiaita ja tätä vanhempia henkilöitä. Suomen tieliikenteessä kaikista menehtyneistä 65-vuotiaiden tai tätä vanhempien osuus on likimain 30 %, josta naisten osuus on noin 1/3 ja miesten 2/3. Henkilöautojen kuljettajina riski joutua liikenteessä onnettomuuteen lähtee kohoamaan noin 70 vuoden ikään tultaessa, kun sitä suhteutetaan saman ikäluokan ajokortinhaltijoiden lukumäärään. Iäkkäät ovat erityisen alttiina risteysonnettomuuksille (Liikenneturva 2024a; Suomen virallinen tilasto 2024; RIL 2005, s. 434; Rekola ym. 2022, s. 73.) Ikääntyneet ovat haavoittuvaisia liikenteessä, mutta heidän toiminnassaan piilee myös turvallisuuskäyttäytymistä, josta jokainen meistä voisi ottaa oppia.

Ajonopeus on tieliikenneonnettomuuksissa seurausten vakavuuteen yksi merkittävimmin vaikuttavista tekijöistä. Vakavien loukkaantumisten ja kuoleman riski kohoaa voimakkaasti, kun ajonopeus muuttuu normaalista keskusta-alueella käytetystä ajonopeudesta (30–40 km/h) 50 km/h ajonopeuteen, ja kasvaa 4,5-kertaiseksi siirryttäessä 50 km/h ajonopeudesta 65 km/h ajonopeuteen. (RIL 2005, s. 439; WHO 2023.)

Seurausten vakavuuteen vaikuttaa ajonopeuden lisäksi myös useita muita seikkoja, minkä vuoksi ei voida yksiselitteisesti sanoa, että pienemmillä ajonopeuksilla onnettomuuksien seuraukset olisivat aina lieviä. Esimerkiksi ajoneuvotyypillä on vaikutusta. Raskaiden ajoneuvojen ajonopeus voi olla hyvinkin pieni, mutta seuraukset sitä vastoin hyvinkin kohtalokkaat.

Iäkkäiden ihmisten keho on hauraampi, minkä vuoksi erilaisten törmäys- ja kaatumisonnettomuuksien seuraukset voivat olla hyvin vakavia. Myös esimerkiksi sairauskohtaukset tai tajunnan menetykset ovat ikäihmisille sattuneissa onnettomuuksissa tunnistettuja taustatekijöitä. Terveydentilalla ja sairauksilla on onnettomuusriskeihin moninkertainen vaikutus terveeseen ihmiseen verrattuna. Erityisen suuri merkitys on kuljettajan toiminnallisessa näössä tapahtuvilla muutoksilla, jotka voivat vuorostaan olla seurausta erilaisista terveydellisistä haasteista. (RIL 2005, s. 435; Liikenneturva 2024b.)

Kuten lapsilla ja nuorilla, myös osalla iäkkäistä henkilöistä liikennetilanteiden arviointi on haastavaa. Lapsilla ja nuorilla taustalla on aivojen kehitysvaiheisiin liittyviä seikkoja sekä osaamattomuus ja kokemattomuus. Iäkkäämmillä henkilöillä kyse on lähinnä vanhenemisen mukanaan tuomasta aistien heikkenemisestä sekä tiedonkäsittelyn hidastumisesta, jotka hidastavat reaktiokykyä. Kokemusta ja liikennetaitoja sitä vastoin voi olla kertynyt vaikka kuinka. Kokemus ja ajonopeuden hidastaminen luovat liikenteessä kuljettajalle ennakointi- ja harkintakyvyn lisäksi aikaa tilanteeseen mukautumiseen. Myös aikatauluja ja ajoreitin valintaa pohtimalla voidaan liikkumisen turvallisuutta matkalla parantaa. Usein ikääntyneille ajoneuvojen kuljettajille turvallisuus liikenteessä on myös suuressa arvossa (Liikenneturva 2024a; Liikenneturva 2022, s. 5). Mikä sinulle liikenteessä liikkuessasi on tärkeintä?

Ikääntyminen tuo omat haasteensa nopeatempoiseen ja paljon liikettä käsittävään liikenneympäristöön. Omien kykyjen arviointi ja heikkouksien tunnistaminen on sen vuoksi tärkeää. Liikenneturvan verkkosivuilta löytyy oivaa materiaalia ikääntyneiden liikenneturvallisuudesta. Pari suoraa linkkiä Liikenneturvan sivustolle on tämän tekstin lopussa, joihin suosittelemme lämpimästi tutustumaan!

Kuvassa ohjeistus kuljettajan ajoonlähtötarkastuksen tekemiseksi (Liikenneturva 2024c).

Myös kiireettömyys luo turvaa. Turha hötkyily siis pois myös muilta tiellä liikkujilta ja otetaan vanhemmistamme mallia!

Liikenneturvallista viikon jatkoa kaikille!

Tämä teksti on kirjoitettu yhteistyössä Liikenneturvan kanssa. Kiitokset Liikenneturvalle arvokkaista kommenteista tekstin laatimisen yhteydessä.

Voit lukea aiheesta lisää Liikenneturvan verkkosivuilta.
Pitkäikäistä autoilua turvallisesti
Huolettaako läheisesi ajoterveys? Ota se puheeksi
Kävely 65+

Lähteet:
Liikenneturva, 2024a. Ikääntyneet liikenteessä. Liikenneturva. [viitattu 21.8.2024]
Liikenneturva, 2024b [sähköpostikeskustelu 26.8.2024]
Liikenneturva, 2024c. Pitkäikäistä autoilua turvallisesti. Liikenneturva. [viitattu 23.8.2024]
Liikenneturva, 2022. Ikäkuljettajan itsearviointi. Liikenneturva, 35 s. ISBN 987-951-560-251-0
Rekola, M., Kolinen, L., Asikainen, E., Heliste, L., Immonen, E., Starck, M., Ahokas, M., Suomento, J. & Johansson, S., 2022. Liikenneturvallisuusstrategia 2022–2026. Helsinki: Liikenne- ja viestintäministeriö. Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 2022:3. [viitattu 23.8.2024]. 118 s. ISBN 978-952-243-746-4
Suomen virallinen tilasto (SVT), 2024. Tieliikenneonnettomuuksien henkilövahingot maakunnan, tienkäyttäjäryhmän, sukupuolen ja iän mukaan, 2003-2024* Helsinki: Tilastokeskus. [viitattu 23.8.2024].

Juha Karppinen

suunnitteluinsinööri

Kun­nal­lis­tek­ni­nen suunnittelu