IB-lukio tarjoaa vaihtoehtoisen opinto-ohjelman lukio-opintoihin
Kuopion lyseon IB-lukion pihassa tervehtivät opiskelijankunnan järjestämät jäätelökioski ja pomppulinna kevään viimeisen koulupäivän kunniaksi. IB-lukio kannustaakin opiskelijoitaan akateemisten opiskelutaitojen hankkimisen lisäksi omatoimisuuteen. IB-lukiossa opitaan todella vahvasti itseohjautuvuuden ja itsejohtamisen taitoja, koska IB-lukiossa on paljon itsenäisiä töitä ja 18 kuukautta kestävä harrastus- ja vapaaehtoistyöohjelma. Kuopion lyseon lukion IB-koordinaattori Suvi Tirkkonen haluaakin korjata käsityksen siitä, että IB-lukion sisältö olisi samanlainen kuin tavallisessa suomalaisessa lukiossa.
IB-ohjelma (international baccalaureate) suunniteltiin alun perin työn vuoksi maasta toiseen muuttavien perheiden lasten koulutuksen yhdenmukaistamiseksi. Ensimmäinen ohjelman mukainen koulutus aloitettiin Genevessä 1968. IB-ohjelmia on neljä, joista IB-lukio (IB Diploma Programme) on yksi ohjelma. IB-lukio koostuu ensimmäisestä valmistelevasta pre-vuodesta (preparatory year) ja kahdesta varsinaisesta IB-lukiovuodesta. Pre-vuosi valmistaa lukio-opintoihin englannin kielen käyttämisen kanssa, koska opetus- ja tutkintokieli on englanti. IB-lukiossa valitaan kuusi ainetta, jotka kirjoitetaan. Äidinkieli, vieras kieli ja matematiikka ovat pakolliset kirjoitettavat aineet. Kolmea ainetta opiskellaan pitkänä (higher level -tasolla) ja kolmea muuta ainetta opiskellaan perustasolla (standard level -tasolla). Eri oppilaitoksissa on hieman erilaista ainetarjontaa ja jotkut oppilaitokset tarjoavat esimerkiksi taideaineita. Kuopiossa on tarjolla suomen kirjallisuus, englanninkielinen kirjallisuus, ruotsi, historia, taloustieto, biologia, kemia, fysiikka ja matematiikka. Kaikille pakollisena aineena on myös tiedon teoria.
IB-lukio poikkeaa tavallisesta suomalaisesta lukiosta tiedon teorian opetuksen, CAS-ohjelman ja ainekohtaisten kirjoitettavien esseiden osalta. IB-lukion ylioppilasjuhlat ovat elokuun lopussa järjestettävät diplomijuhlat. Oppilaat ovat hakukelpoisia jo kevään yhteishaussa, vaikka loppukokeiden tulokset tulevat heinäkuussa. Toisen asteen maksuttomuus toteutuu myös IB-lukiossa.
IB-lukion opintojen sisältö valmistaa erityisesti yliopisto-opiskelua varten. Opintojen aikana opiskellaan muun muassa tutkimusmenetelmiä ja kirjoitetaan 4000 sanan laaja tutkielma (extended essee), joka vastaa pro-seminaarityötä akateemisine vaatimuksineen. Opiskelija saa itse valita aineen, johon tutkielman kirjoittaa ja tutkielman aiheen ja tutkimuskysymyksen. Laajan tutkielman kirjoittaminen on koettu jatko-opiskelijoiden parissa hyödylliseksi esimerkiksi kandidaatin tutkielman kirjoittamista varten. Kaikissa kuudessa aineessa kirjoitetaan myös pieni tutkielma, joka on pakollinen osa opintoja. IB-lukion opintojen akateemisesti valmisteleva sisältö voi olla etu myös yliopistojen pääsykokeissa.
Etuina pienemmät luokkakoot
IB-lukio tarjoaa erilaisen opetusohjelman ja erilaiset arviointikriteerit kuin tavallinen suomalainen lukio. IB-lukiossa ollaan kolme vuotta yhdessä luokkatovereiden kanssa, koska luokka pysyy samana. Myös opettajat pysyvät samoina ja pystyvät havaitsemaan paremmin yksittäisen opiskelijan kehittymistarpeet. Luokkakoot ovat pienempiä kuin tavallisessa suomalaisessa lukiossa. Kuopion IB -lukion luokkakoko on noin 10 oppilasta, joten opettajille jää enemmän aikaa oppilaiden opintojen ohjaamiseen.
Suvi Tirkkosen mielestä IB-lukio voisi tarjota hieman levollisemman oppimisympäristön. IB-lukiossa on pidetty samat oppimis- ja tulosstandardit ohjelman alusta lähtien, eikä niissä ole joustettu. Suvi Tirkkosen mielestä oppiaineiden teemoja käydään IB-lukiossa läpi syvemmin kuin tavallisessa suomalaisessa lukiossa, ja asiat on osattava tarkasti. Opiskelijoilta odotetaan vastauksissa muun muassa analyyttisuutta ja kriittistä ajattelua. IB-lukion jälkeen opiskelijalla on myös medialukutaitoa.
Kuopion IB-lukion arvosanojen taso on Suvi Tirkkosen arvion mukaan maailman IB-lukioiden keskitasoa. Tirkkosen mielestä arvosanojen tasoa laskee lukemismäärän yleinen aleneminen. Suvi Tirkkonen arvioi, että IB-lukio antaisi paremman pohjan jatkokoulutukseen myös siksi, että IB-lukiossa luetaan enemmän kirjallisuutta kuin opiskellaan kielenhuoltoa. Ensimmäisenä valmistavana pre-vuonna opiskellaan suomen kielenhuoltoa, mutta kaksi seuraavaa vuotta opiskellaan vain suomen kirjallisuutta.
IB-lukion opintoihin kuuluu lisäksi harrastus- ja vapaaehtoistyöohjelma CAS (CAS: Creativity-luovat harrastukset; Activity-liikuntaharrastukset, Service-vapaaehtoistyö), jossa opiskelijat osallistuvat myös vapaaehtoistyöhön. CAS-ohjelmassa voi hyödyntää omia jo olemassa olevia harrastuksia, mikäli ne täyttävät opetussuunnitelman kriteerit. Vapaaehtoistyön voi toteuttaa esimerkiksi ruoka-avussa, lastenosastolla tai löytöeläintalolla. Vapaaehtoistyössä tulee olla perheen ulkopuolinen ohjaaja. Liikuntaharrastukseen sopii vaikka oma liikuntaseurassa harrastaminen. CAS antaa valmiuksia omatoimisuuteen, ja siitä saa työkokemusta CV:hen. CAS toteutetaan koulupäivän jälkeen ja viikonloppuisin ja noin 3 tuntia viikossa täyttää opetusohjelmassa olevan tuntimäärän CAS-ohjelmaan.
Kuopion IB-lukiolla on juhlavuosi
IB-linjalla on tällä hetkellä reilut 70 opiskelijaa. Kuopion IB-lukiosta on kirjoittanut tähän mennessä kaikkiaan 545 opiskelijaa.
Kuopion lyseon IB-linja on perustettu vuonna 1994. Kuopion IB-lukio täyttää siis tänä vuonna 30 vuotta. IB-lukiolla on Diplomi-juhla perjantaina 30.8.2024. Juhlapuheissa käydään läpi IB-lukion historiaa ja sitä, millainen kokemus se on ollut opettajille ja opiskelijoille.
Entisiltä opiskelijoilta on tullut viestiä, että IB-lukio on ollut heidän elämänsä käännekohta. Heillä on hyviä muistoja yhteisöllisyydestä ja osalle on syntynyt elämänmittaisia ystävyyssuhteita ja muutama avioliitto. IB-lukiolla on oppilaiden luolaksi nimeämä oleskelutila, jossa on muun muassa minikeittiö, sohvia ja pelejä.
IB -linjalle haetaan Opintopolun kautta yhteishaussa (seuraava yhteishaku on 11.3.–25.3.2025). Kuopion lyseon lukio järjestää keskustelutuokioita hakijoiden vanhempien kanssa aina keväisin.