Paikallisliikenteen runkolinjasto etenee
Suunnitelmat kesällä 2026 liikenteen aloittavista joukkoliikenteen runkolinjoista ovat tarkentuneet. Runkolinjoilla pyritään mahdollistamaan nykyistä aikatauluvapaampi liikkuminen vuorovälejä tihentämällä ja liikennöintiaikoja laajentamalla.
Runkolinjojen reitit tulevat noudattelemaan pääsääntöisesti linjojen 4, 5 ja 6 nykyisiä reittejä. Muutoksia on kuitenkin tulossa Neulamäessä ja Puijonlaaksossa, jossa linjojen 4 ja 5 päissä olevat rengasosuudet tullaan poistamaan. Muutoksilla muun muassa parannetaan vuorojen aikataulussa pysymistä. Männistössä selvitetään vielä, voidaanko linjan 4 Saarijärvi A-alueen reittipisto poistaa nopeuttamistoimena.
Suunnitelmien tueksi on viimeisimpänä tehty infrastruktuuriselvitys, jossa on tarkasteltu reittimuutoksien toteuttamiseksi vaadittavia infratoimenpiteitä. Selvitys ja toimenpiteet on hyväksytty 22.2.2024 joukkoliikennelautakunnassa ja 28.2.2024 kaupunkirakennelautakunnassa.
Keskeisiä toimenpiteitä ovat uusien pysäkkien rakentaminen Neulamäessä ja uuden bussien kääntöpaikan rakentaminen Jaamantien ja Mottitien risteykseen. Näiden lisäksi runkolinjojen matka-aikoja pyritään nopeuttamaan seuraavilla toimenpiteillä:
- Ahtaita risteyksiä ja katuosuuksia levennetään muun muassa Suksitien risteyksissä sekä Matkusniemenkadulla Keilantori – Lehtoniementie välillä.
- Pysäkkisyvennyksiä pidennetään osuuksilla, joissa kulkee paljon vuoroja samaan aikaan ja useampi bussi ei nykyisellään mahdu samanaikaisesti pysäkille. Tällaisia pysäkkejä ovat muun muassa Poliisiasema I, Musiikkikeskus E ja Veijaripuisto I.
- Pysäkkien määrää karsitaan paikoissa, jossa niitä on tiiviisti. Poistettavia pysäkkejä on esimerkiksi Savolanniemessä sekä Puijonkatu 35P keskustassa.
- Lisäksi on käynnistetty selvitys, jonka tavoitteena on kehittää joukkoliikenteen liikennevaloetuuksia ja vähentää bussien viiveitä liikennevaloristeyksissä.
Runkolinjojen reiteillä kehitetään myös pysäkkiolosuhteita muun muassa seuraavilla toimenpiteillä:
- Pysäkeille asennetaan uusia pysäkkinäyttöjä ja uusitaan vanhoja näyttöjä.
- Huonokuntoisia katoksia uusitaan ja samalla parannetaan pysäkkien esteettömyyttä.
- Pyöräpysäköintiä kehitetään pysäkkialueilla.
Runkolinjojen suunnittelutilanteesta tarkemmin Vilkun sivuilla.
Yleistä runkolinjoista
- Runkolinjat aloittavat liikennöinnin kesällä 2026. Runkolinjoilla tulee olemaan tiivis vuorotarjonta ja niiden matka-aikoja nopeutetaan infrastruktuuritoimenpiteillä ja etuuksilla.
- Runkolinjojen tavoitteena on tehdä joukkoliikenne entistä houkuttelevammaksi, lisätä kestävien liikkumismuotojen matkustusosuutta ja vähentää liikenteen päästöjä.
- Runkolinjat tukevat mm. MAL-sopimuksessa ja kaupunkiseutusuunnitelmassa esitettyjä strategisia tavoitteita kestävälle liikkumiselle ja yhdyskuntarakenteelle.
- Runkolinjojen suunnitteluselvityksiin on saatu AKKE (alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen) -rahoitusta Pohjois-Savon liitolta.